💠ادامه 👇
❕علاوه بر دلائل ذکر شده در لزوم اظهار نعمت و نشان دادن لطفی که خداوند در حق انسان ارزانی داشته است , در تفسیر نمونه در مورد آیه ای که دستور به اظهار نعمت می دهد , می خوانیم :
" دستورى كه در آيات فوق در اين زمينه آمده ... علاوه بر اينكه انسان را در مقام عبوديت پروردگار تكامل مىبخشد و اثرات مثبت اجتماعى دارد در روح و جان خود انسان نيز اثر آرام بخشى مىگذارد.
❕يادآورى نعمتهاى خدا سبب مىشود كه انسان كمبودها را كمتر احساس كند، از بيماريها شكوه نكند چرا كه بر سلامت اعضاء ديگر خود شكرگزار است، بخاطر از دست دادن چيزى جزع و فزع ننمايد چرا كه بقيه امكانات خود را بازگو مىكند.
اينگونه افراد در سختيها و طوفانهاى زندگى گرفتار ياس و نوميدى و اضطراب و ناراحتى نمىشوند روحى آرام و قلبى مطمئن دارند و توان آنها در مبارزه با مشكلات زياد است. "
📚تفسير نمونه، ج27، ص: 115
❕در روایت مورد استناد معاند نیز علی ع مطابق دستور آیه شریفه , نعمت الهی در حق خود را اظهار کردند تا کسی گمان نکند که ایشان فقیر هستند , و خداوند به ایشان نعمت نداده است , علی ع از این که کسی چنین فکری را کند , کراهت داشت , چرا که در واقع در آن زمان ایشان فقیر نبودند و حضرت از طریق اظهار نعمت و دارایی خود , شکر الهی را به جا آوردند , و بر معنویت خود ( بنابر توضیحاتی که داده شد ) افزودند , پیشوایان دینی به ما دستور داده اند که اگر شما از مال دنیا بهره مند هستید , و دیگران گمان می کنند که فقیر هستید , نعمات الهی و دارایی خود را به دیگران نشان دهید , تا توهم فقر و ناداری شما از بین برود و افراد بتوانند در هنگام نیاز به سوی شما بیایند و شما نیاز آنان را با دارایی خود برطرف کنید :
" بَابُ اسْتِحْبَابِ إِظْهَارِ الْغِنَى وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ حَاصِلًا إِذَا ظُنَّ فَقْرُه "
📚وسائل الشيعة، ج 5، ص: 9 باب 3
👌علی ع اگر چه در ابتدای هجرت از مال دنیا بهره چندانی نداشتند , اما پس از گذشت مدت زمانی , حضرت با سعی و تلاش و کسب و کار و کشاورزی و ... که داشتند , ثروت و دارایی کسب کردند و همه دارایی خود را نیز در راه خداوند انفاق می کردند , چنان که در ذیل مفصل توضیح داده ایم :
💠
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3532
💠
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1389
👌چنان که گفتیم , علی ع ثروت خود را در راه خداوند به کار می بست و خودشان زندگی زاهدانه ای داشتند , و در حد پایین ترین افراد جامعه زندگی می کردند , و استدلال می کردند که امام جامعه باید هم سطح افراد فرودست جامعه زندگی کند : چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3351
❕در نقلی آمده است یکی از یاران علی ع در عین دارایی , لذات حلال دنیا را ترک گفته بود و زندگی سختی را برای خود در پیش گرفته بود , علی ع در برابر او استدلالهایی کرد تا جایی که فرمود :
" خداوند عزّوجلّ فرموده است: «و نعمت پروردگارت را بازگو كن». عاصم عرض كرد: اى امير المؤمنين! پس چرا خود شما به خوراك گلو آزار و به جامه درشت اكتفا كردهاى؟
❕حضرت فرمود: " واى بر تو! خداوند عزّوجلّ بر پيشوايان عدالت، واجب ساخته است كه خود را با مردم فقير برابر دارند تا فقر و نادارى، فقير را آزرده و برآشفته نگرداند. " پس عاصم بن زياد پشمينه را كنار انداخت و جامه نرم پوشيد. "
" فقالَ عاصِمٌ: يا أميرَ المؤمِنينَ، فعلى ما اقتَصَرتَ في مَطعَمِكَ علَى الجُشوبَةِ وفي مَلبَسِكَ علَى الخُشونَةِ؟! فقالَ: وَيحَكَ! إنّ اللَّهَ عَزَّوجلَّ فَرَضَ على أئمَّةِ العَدلِ أن يُقَدِّروا أنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاس، كَيلا يَتَبيَّغَ بالفَقيرِ فَقرُهُ، فألقى عاصِمُ ابنُ زِيادٍ العَباءَ ولَبِسَ المُلاءَ. "
📚الکافی ج ١ ص ٤١٠
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir