💠ادامه 👇 ❕یا می بینیم که امام صادق ع به یکی از اصحاب دستور می دهد که مادر مسیحی خود را گرامی بدارد و خود را در برابر مادرش , خوار و خاشع گرداند و به او رسیدگی کند !!!! 👌" زكريّا بن ابراهيم می گوید ؛ ❗️« من مسيحى بودم و اسلام آوردم و حج گزاردم. آن گاه نزد امام صادق عليه السلام رفتم و گفتم: من بر دين مسيح بوده‏ ام كه حال، اسلام آورده‏ ام ...پدر و مادرم و خانواده‏ ام مسيحى هستند و مادرم نابيناست. من با آنها هستم‏ ... 👌امام فرمود ؛ «باكى نيست. مراقب مادرت باش و به او نيكى كن، و اگر از دنيا رفت، او را به ديگرى وا مگذار. تو خود، كار [تدفين‏] او را به عهده بگير » " فَقالَ: لا بَأسَ، فَانظُر امَّكَ فَبِرَّها، فَإِذا ماتَت فَلا تَكِلها إلى غَيرِكَ؛ كُن أنتَ الَّذي تَقومُ بِشَأنِها " ❕زکریا می گوید ؛ « هنگامى كه به كوفه رسيدم، به مادرم محبّت كردم و خودم به او غذا مى‏ دادم و جامه و سرش را از شپش، پاك مى‏ كردم و به او خدمت مى ‏نمودم. مادرم به من گفت: اى پسركم! تو وقتى بر دين من بودى، اين‏چنين با من رفتار نمى‏كردى. اين، چه رفتارى است كه پس از مهاجرتت و پذيرش اسلام در تو مى‏ بينم؟ گفتم: مردى از فرزندان پيامبرمان، مرا به اين رفتار، فرمان داده است...گفت: فرزندم ، دين تو، بهترين دين است. آن را بر من عرضه كن. من آن دين را بر او عرضه كردم و او_ اسلام را پذيرفت‏...» 📚الکافی ج 2 ص 160 👌امام صادق ع نفرمود که چون تو مسلمان هستی پس بر مادرت برتری داری و باید با او رفتار تحقیر آمیز کنی و تو نمی توانی زیر دست مادرت باشی و مادرت بالا دست تو , امام ع کاملا دستوری بر خلاف این سخن دادند . 3⃣مرحوم صاحب جواهر در ممنوعیت این که کافر ذمی حق ساختن ساختمانی فراتر از ساختمان مسلمان ندارد , به دو دلیل استدلال کرد که هر دو دلیل خالی از اشکال و مناقشه نیست . ❕در یک دلیل به روایت پیامبر گرامی استدلال کرد که فرمود : " الإسلامُ يَعلُو ولا يُعلى‏ علَيه‏ " "اسلام، برتر است و ( آيينى ) بالا دستِ آن نيست. " 📚الفقیه ج ٤ ص ٣٣٤ 👌می بینیم که این روایت ناظر به برتری دین اسلام بر تمام ادیان است , چنان که خداوند فرمود : " «او كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دين است، پيروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند». "( توبه ٣٣ ) " «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» " ❕بنابراین دین اسلام برتر از تمام ادیان است و به تبع , مسلمان نیز در نزد خداوند برتر از پیروان سایر مذاهب و ادیان است , اما این سخن به این معنا نیست که ما با پیروان سایر ادیان با تکبر و بزرگی و تحقیر , رفتار کنیم , بلکه به حسب ادله فوق الذکر , ما موظفیم در برابر کافر ذمی با خشوع و نیکی و رفق و مدارا رفتار کنیم , که اتفاقا این گونه رفتار , بر برتری و عزت ما می افزاید , چنان که پیامبر گرامی فرمود : " در مدارا، فزونى ( قدرت ) و بركت است " " إنَّ فِي الرِّفقِ الزِّيادَةَ وَالبَرَكَةَ " 📚الكافي: ج 2 ص 119 ح 7 ❗️بنابراین اگر در آیه شریفه هم که دلیل دوم مرحوم صاحب جواهر است, خداوند فرمود : " عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است " "وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِين‏ " ( منافقون ٨ ) 👌این سخن خداوند به این معنا نیست که چون مسلمان در نزد خداوند عزیز است , پس باید کافر ذمی در برابر مسلمان , خوار و ذلیل باشند , بلکه تکریم و خشوع در برابر اهل کتاب , بر عزت و بزرگی ما می افزاید , لذا آیه و روایات فوق الذکر بر لزوم تکریم و احترام اهل کتاب تاکید دارد , روشن است که اگر این تکریم و خشوع با عزت ما در تضاد بود , این همه نسبت به آن تاکید و توصیه نمی شد . ❕بنابراین : 1⃣روایتی نیست که بالخصوص تصریح کند که ذمی حق ندارد ساختمانی فراتر از ساختمان مسلمان بسازد , و در شروط ذمه , چنین چیزی شرط نشده است . 2⃣اگر چه مسلمان در نزد خداوند , عزیز و برتر و والا مقام است , اما باز موظف است که با اهل کتاب برخورد محترمانه داشته با شد و این رفتار بر عزت و برتری او می افزاید . 3⃣این که مقام ذمی از مسلمان در نزد خداوند پایین تر است , به این معنا نیست که ما اجازه داشته باشیم که با او رفتار تحقیر آمیز داشته باشد و بگوییم که چون فرومایه و پست مقام هستی , من به تو هیچ احترامی نمی کنم و تو هم حق نداری حتی در ساختن خانه , خانه ای بالاتر از من بسازی , زیرا تو فرو مایه هستی و همواره باید این فرومایگی خود را حفظ کنی !!! آیه و روایات فوق الذکر به وضوح نافی این استدلال است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir