زراره و آتش زدن روایات امامان علیهم السلام !!!! 🤔 : ❓احادیث زیادی از شیعه نزد زراره بوده که برای زراره قابل درک نبوده و اراده کرده بود آن احادیث زیاد را آتش بزند !!! زراره میگوید بر امام باقر وارد شدم از من سوال کرد از احادیث شیعه چه داری ؟ گفتم احادیث زیادی دارم که اراده کردم آن را آتش بزنم . امام باقر فرمود چرا ؟ نمونه ای از احادیثی که برای تو دچار سردرگمی شده بیاور تا در آن بنگرم که مشکل چیست ... 📙 کتاب بصائر الدرجات ص 273 متن عربی عنْ زُرَارَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَسَأَلَنِي مَا عِنْدَكَ مِنْ أَحَادِيثِ اَلشِّيعَةِ قُلْتُ إِنَّ عِنْدِي مِنْهَا شَيْئاً كَثِيراً قَدْ هَمَمْتُ أَنْ أُوقِدَ لَهَا نَاراً ثُمَّ أُحْرِقَهَا قَالَ وَ لِمَ هَاتِ مَا أَنْكَرْتَ مِنْهَا فَخَطَرَ عَلَى بَالِيَ الأدمون [اَلْأُمُورُ]فَقَالَ لِي مَا كَانَ عَلَى اَلْمَلاَئِكَةِ حَيْثُ قَالَتْ أَ تَجْعَلُ فِيهٰا مَنْ يُفْسِدُ فِيهٰا وَ يَسْفِكُ اَلدِّمٰاءَ ❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه وهابی در بیان ترجمه روایت تقطیع صورت داده و روایت را به صورت کامل ترجمه نکرده است . ❕احادیثی از فضائل اهلبیت علیهم السلام در دستان زراره بوده است که زراره چون در ابتدای آشنایی با مکتب اهلبیت ع بود , توان درک و فهم آنها را نداشت و تصمیم گرفته بود که آنها را آتش بزند که با راهنمایی امام باقر ع قضیه برایش روشن شد و متوجه شد که نباید هر آنچه را که از درکش بالاتر است , انکار کند . 👌روایت مذکور چنین است که حسن بن مولى از زراره نقل می کند که گفت : " پيش ابوجعفر امام باقر ع رفتم . از من پرسيد از احاديث شيعه چه چيز دارى؟ گفتم من احاديث زيادى از آنها دارم كه تصميم داشته‏ام آتشى بيافروزم و همه را آتش بزنم. پرسيد براى چه؟ بگو ببينم كدام را قبول ندارى بدلم چند مطلب خطور كرد. ❕امام ع به من فرمود : " علم و دانش ملائكه چقدر بود وقتى اعتراض كردند به خداوند که ميخواهى آدم را بيافرينى تا در زمين فساد كند و خونريزى نمايد. " " دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَسَأَلَنِي مَا عِنْدَكَ مِنْ أَحَادِيثِ الشِّيعَةِ قُلْتُ إِنَّ عِنْدِي مِنْهَا شَيْئاً كَثِيراً قَدْ هَمَمْتُ أَنْ أُوقِدَ لَهَا نَاراً ثُمَّ أُحْرِقَهَا قَالَ وَ لِمَ هَاتِ مَا أَنْكَرْتَ مِنْهَا فَخَطَرَ عَلَى بَالِيَ الْأُمُورُ فَقَالَ لِي مَا كَانَ عِلْمُ الْمَلَائِكَةِ حَيْثُ قَالَتْ أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ " 📚بصائر الدرجات ج ١ ص ٢٣٦ ❕علامه مجلسی در شرح روایت می گوید : "شايد زراره منكر احاديث فضائل ائمه عليهم السّلام بوده بدين وسيله امام ع او را متوجه قصه ملائكه كه منكر فضل و مقام آدم بودند و نمى‏توانستند مقام او را درك كنند , کرد , و زراره را با اين جمله متوجه ميكند كه انكار اين مقامات از كمى معرفت است و شايسته نيست انسان چيزى را كه نمى‏داند منكر شود بلکه بايد در مقام تسليم باشد چرا که ملائكه از شناخت آدم عاجز ماندند با اينكه فرشتگان درگاه خداون بودند , بعيد نیست كه تو نيز عاجز از درك مقام آنها باشى. " " بيان لعل زرارة كان ينكر أحاديث من فضائلهم لا يحتملها عقله فنبهه ع بذكر قصة الملائكة و إنكارهم فضل آدم عليهم و عدم بلوغهم إلى معرفة فضله على أن نفي هذه الأمور من قلة المعرفة و لا ينبغي أن يكذب المرء بما لم يحط به علمه بل لا بد أن يكون في مقام التسليم فمع قصور الملائكة مع علو شأنهم عن معرفة آدم لا يبعد عجزك عن معرفة الأئمة ع. " 📚بحار الانوار ج ٢٥ ص ٢٨٢ 👌توضیح بیشتر : ❕مطابق روایاتی , گاه فهم روایات اهلبیت ع دشواری هایی دارد که انسان متوجه آن نمی شود , در چنین مواردی باید در کلام آن بزرگواران تامل و تدبر کردند , نه آنکه به صرف نفهمیدن و ندانستن , آن روایت را تکذیب کرد , چنان که در نقلی امام صادق ع فرمود : " همانا حديث ما دشوار وبسيار سنگين است وآن را جز فرشته مقرّب، يا پيامبر مرسل، يا بنده‏اى كه خداوند دلش را با ايمان آزموده و يا شهرى نفوذ ناپذير بر نمى‏تابد. "إنّ حديثَنا صَعْبٌ مُستصعَبٌ لا يَحتَمِلُه إلّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أو نبيٌّ مُرسَلٌ أو عبدٌ امتَحَنَ الله قلبَه للإيمانِ أو مدينةٌ حَصينةٌ. " 📚الخصال ج ١ ص ٢٠٨ 💠ادامه 👇👇👇