💠ادامه 👇 👌 (وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ) همانطور كه حكمت تو اقتضاء ميكند مقام فرمانفرمائى را به هر كسى كه صلاح بدانى عطا ميكنى همانطور هم اين مقام را طبق مصلحتى كه فقط خودت از آن آگاهى از هر كسى كه بخواهى ميگيرى. ❕گاهى بخت النصر را ميفرستى تا در عوض خون بناحق ريخته شده حضرت يحيى عليه السلام هزاران نفر از بنى اسرائيل را طعمه كيفر قرار دهد و گاهى هم عمر بن عبد العزيز را علم ميكنى تا جامعه بشر در زير سايه عدالت وى از مزاياى زندگى برخوردار باشد. " 📚تفسير آسان، ج‏ 2، ص: 241 🔸٣ _ دو نظریه فوق اگر چه می تواند موجه به نظر آید , اما با توجه به آنکه آیه شریفه در سیاق بیان الطاف و نعمات الهی است , و ملک مذکور را به عنوان لطف الهی محسوب می کند که خداوند هرکسی را که بخواهد , مشمول آن می کند , بنابراین نمی توان دو تفسیر فوق را پذیرفت , زیرا ملک و حکومت ظالمین به عنوان لطف و افاضه الهی به آنان داده نشده است . 👌ملکی که به عنوان لطف و رحمت و فیض الهی به کسی داده می شود , همان ملک در لباس نبوت و امامت و خلافت الهیه است که خداوند هرکسی را که شایستگی داشته باشد , نبی و امام می کند و ملک و سلطنت نبوت و خلافت را به آنان می دهد و کسانی را که شایستگی ندارند , مشمول این لطف نمی کند و این ملک را از آنان دور و جدا می سازد . ❕بنابراین آیه مورد بحث مخصوص به حکومت های الهی است که خداوند به هرکس از بندگان شایسته اش که بخواهد ( یعنی انبیاء و امامان ) تفویض می کند , چنان که در روایت امام صادق علیه السلام , این نکته مورد تاکید قرار گرفته است . 👌در كافى شریف از عبد الاعلى، مولاى آل سام از امام صادق (ع) روايت آورده كه‏ گفت: حضور آن جناب عرضه داشتم قرآن كريم مى‏فرمايد:" قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ، تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ، وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ" ❓ آيا جز اين است كه ملك بنى اميه را خدا به آنان داده؟ !!! 👌امام ع فرمود: " اينطور كه تو فكر كرده‏اى نيست، خداى عز و جل ملك را به ما داد، ولى بنى اميه از دست ما ربودند، همانطور كه خدا به مردى جامه نو مى‏دهد، ولى چپاولگرى آن را از دست وى مى‏ربايد، هم چنان كه نبايد گفت خدا به چپاولگر جامه روزى كرده، چون جامه مال او نيست، همين طور نبايد گفت خدا به بنى اميه ملك داده است. " " قُلْتُ لَهُ قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ أَ لَيْسَ قَدْ آتَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- بَنِي أُمَيَّةَ الْمُلْكَ قَالَ لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ إِلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ آتَانَا الْمُلْكَ وَ أَخَذَتْهُ بَنُو أُمَيَّةَ بِمَنْزِلَةِ الرَّجُلِ يَكُونُ لَهُ الثَّوْبُ فَيَأْخُذُهُ الْآخَرُ فَلَيْسَ هُوَ لِلَّذِي أَخَذَهُ. " 📚الکافی ج ٨ ص ٢٦٦ _ تفسیر عیاشی ج ١ ص ١٦٦ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir