رابطه تغذیه و اخلاق !!!!! 🤔 : ❓آشپزی و میوه جات در مذهب شیعه ❕❕  في الموثق كالصحيح عن جميل بن دراج عن أبي عبد الله عليه السلام قال: من أكل سفرجلة أنطق الله عز و جل الحكمة على لسانه أربعين صباحا هر كس يك بَهِ (میوه ای شبیه گلابی هست ) خورد خدا چهل روز حكمت بر زبانش جارى سازد. 📚نام کتاب : روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه( ط- القديمة) نویسنده : المجلسي‌، محمد تقى    جلد : 7  صفحه : 608 ❗️❗️ 💠💠 👌روایت فوق اشاره ای است بر تاثیر مستقیم تغذیه بر اخلاق و فکر و روان که از مسائل مسلم علمی و قرآنی و روایی است که چون وهابی , جاهل به این مسائل است , مطلب فوق را به عنوان یک اشکال بر شیعه مطرح کرده است . ❕در این رابطه در کتاب " اخلاق در قرآن " بحث جالبی آمده است و می گوید : 👌" بسيار مى‏شود كه يك حالت بحرانى روحى و غم و اندوه شديد جسم را در مدّت كوتاهى، ضعيف و پژمرده و ناتوان مى‏سازد، موهاى انسان را سفيد، چشم را كم نور، قوّت و توان را از دست و پا مى‏گيرد؛ عكس اين مسأله نيز صادق است كه حالات خوب‏ جسمانى در روح انسان اثر مى‏گذارد، روح را شاداب و فكر را قوّت مى‏بخشد. ❕از قديم الايّام تأثير غذاها بر روحيّات اخلاق انسانى مورد توجّه دانشمندان بوده است و حتّى اين مطلب جزء فرهنگ توده‏هاى مردم شده است؛ مثلًا، خونخوارى را مايه قساوت و سنگدلى مى‏شمردند، و معتقد بودند كه عقل سالم در بدن سالم است. 👌در آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى نيز نشانه‏هاى روشنى براى اين معنى ديده مى شود. ❕از جمله در آيه 41 سوره مائده درباره گروهى از يهود كه مرتكب كارهاى خلافى از قبيل جاسوسى بر ضدّ اسلام و تحريف حقايق كتب آسمانى شده بودند، مى‏فرمايد: «آنها كسانى هستند كه خدا نخواسته است دلهايشان را پاك كند " و بلافاصله در آيه بعد مى‏فرمايد: «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ اكَّالُونَ لِلسُّحْتِ؛ "آنها بسيار به سخنان تو گوش فرا مى‏دهند تا آن را تكذيب كنند و بسيار مال حرام مى‏خورند!» ❕اين تعبير نشان مى‏دهد كه آلودگى دلهاى آنها بر اثر اعمالى همچون تكذيب آيات الهى، و خوردن مال حرام بطور مداوم بوده است و از اين جا روشن مى‏شود كه خوردن مال حرام سبب تيرگى آيينه دل و نفوذ اخلاق رذيله و فاصله گرفتن با فضائل اخلاقى است. ❕در آيه 91 سوره مائده درباره شراب و قمار مى‏فرمايد: «شيطان مى‏خواهد در ميان شما به وسيله شراب و قمار، عداوت ايجاد كنند؛ انَّما يُرِيْدُ الشَّيطانُ انْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ العَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِى‏الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ». 👌بى شك عداوت و بغضاءِ دو حالت درونى و اخلاقى است كه در آيه بالا رابطه ميان آن و نوشيدن شراب ذكر شده، و اين نشان مى‏دهد كه غذا و نوشيدنى حرامى همچون شراب مى‏تواند در شكل گيرى رذائل اخلاقى همانند پرخاشگرى و ستيزه‏جويى و عداوت و دشمنى اثر بگذارد. ❕در آيه 51 سوره مؤمنون مى‏خوانيم: «اى پيامبران از غذاهاى پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد؛ يا ايُّها الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً». 👌بعضى از مفسّران معتقدند ذكر اين دو (خوردن غذاهاى پاك و انجام عمل صالح) پشت سر يكديگر دليل بر وجود يك نوع ارتباطى بين اين دو است، و اشاره به اين است غذاهاى مختلف آثار اخلاقى متفاوتى دارد، غذاى حلال و پاك، روح را پاك مى‏كند و سرچشمه عمل صالح مى‏شود، و غذاهاى حرام و ناپاك روح و جان را تيره و سبب اعمال ناصالح مى‏گردد. ❕در روايات متعدّد ديگرى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام آمده است كه: «مَنْ تَرَكَ اللَّحْمَ ارْبَعينَ صَباحاً ساءَ خُلْقُهُ؛ كسى كه چهل روز گوشت را ترك كند، اخلاق او بد مى‏شود!» 📚وسائل الشیعه ج ١٧ ص ٢٥ باب ١٢ ❕از اين احاديث بخوبى استفاده مى‏شود كه در گوشت مادّه‏اى است كه اگر براى مدّت طولانى از بدن انسان قطع شود، در روحيّات و اخلاق او اثر مى‏گذارد، و كج خلقى و بد اخلاقى به بار مى‏آورد. البتّه استفاده زياد از گوشت حيوانات نيز در بعضى از روايات مذموم شمرده شده، ولى از ترك آن براى مدّت طولانى نيز در بسيارى از روايات نهى شده است. 👌 در روايات زيادى كه در كتاب «اطعمه و اشربه» آمده است، رابطه‏اى ميان بسيارى از غذاها و اخلاق خوب و بد، بيان گرديده به عنوان نمونه: ❕در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏خوانيم: «عَلَيْكمُ بِالزَّيْتِ فَانَّهُ يَكْشِفُ الْمُرَّةَ .... وَ يُحَسِّنُ الخُلْقَ؛ بر شما لازم است كه از زيت (زيت به معنى روغن زيتون يا هرگونه روغن مايع است) استفاده كنيد، زيرا صفرا را از بين مى‏برد ... و اخلاق انسان را نيكو مى‏كند!» 📚وسائل الشیعه ج ١٧ ص ٢٥ 💠ادامه 👇