💠ادامه 👇 👌در تفسیر نمونه می خوانیم : " اگر پيغمبر اكرم ص به اين آسانى مورد سحر ساحران قرار گيرد تا آنجا كه بيمار شود و در بستر بيفتد، به آسانى ممكن است او را از مقاصد بزرگش بازدارند، مسلما خداوندى كه او را براى چنان ماموريت و رسالت‏ عظيمى فرستاده از نفوذ سحر ساحران حفظ خواهد كرد، تا مقام والاى نبوت بازيچه دست آنها نشود. ❕از سوى دیگر , اگر بنا شود سحر در جسم پيغمبر ص اثر بگذارد ممكن است اين توهم در مردم پيدا شود كه سحر در روح او نيز مؤثر است، و ممكن است افكارش دستخوش سحر ساحران گردد، و اين معنى اصل اعتماد به پيامبر ص را در افكار عمومى متزلزل مى‏سازد. " 📚تفسیر نمونه ج ٢٧ ص ٤٥٤ 👌استدلال عقلی که در تفسیر نمونه در نفی سحر از پیامبر گرامی اسلام وارد شده است , مورد بیان سایرین از علمای شیعه به مانند شیخ طوسی و مرحوم طبرسی و شیخ جعفر سبحانی نیز قرار گرفته است : 📚التبیان ج ١ ص ٣٨٤_ مجمع البیان ج ١٠ ص ٥٦٨ _ البرهان فی تقییم موسوعة التفسیر الموضوعی للقرآن، سبحانی ص: ۲۹۷ ❕همینطور استدلال فوق مورد بیان بزرگانی از اهلسنت چون شیخ محمد عبده و سید قطب و ... نیز قرار گرفته است و آنان نیز مسحور شدن پیامبر گرامی اسلام را رد کرده اند : 📚تفسیر مراغی ج ١٠ ص ٢٦٨ _ تفسیر الکاشف ج ٧ ص ٦٢٥ _ تفسیر فی ظلال القرآن ج ٧ ص ٧١٠ 👌علامه مجلسی به زیبایی عقیده شیعه پیرامون ممنوعیت سحر شدن پیامبران را بیان می دارد و می گوید : " آنچه نزد شیعه امامیه مشهور است , آن است که سحر در انبیاء و ائمه علیهم السلام موثر نیست " " المشهور بين الإمامية عدم تأثير السحر في الأنبياء و الأئمة ع" 📚بحار الانوار ج ١٨ ص ٧٠ 👌و اگر در برخی از روایات شیعه هم آمده است که یک یهودی پیامبر اسلام ص را سحر کرد : 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٥ ص ٨١٣ " باب في ما روي من السحر الذي سحر به النبي (صلى الله عليه و آله) .... " ❕از آنجایی که این روایات بر خلاف قرآن است ( چرا که قرآن از پیامبران نفی سحر شدن می کند ) , لذا این روایات چون ضدیت با قرآن دارد , در نزد ما اعتباری ندارد , زیرا امام باقر و امام صادق علیهما السلام السلام فرمودند که اگر روایتی بر خلاف قرآن باشد , نباید آن روایت را قبول کرد : "َقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تُصَدِّقْ عَلَيْنَا إِلَّا مَا وَافَقَ كِتَابَ اللَّه‏ ... " 📚وسائل الشیعه ج ٢٧ ص ١٢٣ 👌و اساسا روایات فوق در مورد سحر شدن پیامبر اسلام , از باب تقیه و موافق با روایات اهلسنت صادر شده است و امام رضا علیه السلام فرمود : روایتی را که موافق با اهلسنت است را ترک کنید , زیرا از باب تقیه صادر شده است و روایت خلاف نقل آنان را بپذیرید که رشد و هدایت در همان است : "فَانْظُرُوا إِلَى مَا يُخَالِفُ مِنْهُمَا الْعَامَّةَ فَخُذُوهُ وَ انْظُرُوا إِلَى مَا يُوَافِقُ أَخْبَارَهُمْ فَدَعُوهُ " 📚بحار الانوار ج ٢ ص ٢٣٥ ❕در ذیل در رابطه با چرایی صدور روایات تقیه ای که موافق با عقاید اهلسنت است , توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13856 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir