💠ادامه 👇
❕بنابراین یونس بن عبدالرحمان مورد مدح و تمجید ائمه علیهم السلام بوده و در وثاقت او شکی نیست , و اگر در روایاتی برخی از امامان ع از یونس بن عبدالرحمان مذمت کرده و حتی او را لعنت کرده اند , همه از روی تقیه و برای حفظ جان خود عبدالرحمان بوده است , زیرا حکام وقت اصحاب خاص و مورد ستایش ائمه ع را زیر نظر داشتند تا آنان را مورد اذیت و آزار قرار دهند , ائمه ع عمدا از برخی از اصحاب خاص بدگویی می کردند , تا دشمنان دست از سرشان بردارند و آنان را به خاطر قربشان به ائمه اذیت نکنند , چنان که در مورد زراره این قضیه صادق است که امام صادق ع عمدا از زراره بدگویی می کرد تا او را از گزند دشمنان حفظ کند و خود امام صادق ع نیز به این نکته تصریح می کرد :
" الجواب عمّا يوهم ذمّه هو ما أجابه الصادق عليه السّلام في علّة ذمّه لزرارة و أنّها لدفع الظلم عنه مثل ما صنع الخضر على نبيّنا و آله و عليه السّلام بالسفينة عابها لتسلم من السلطان. "
📚مستدركات علم رجال الحديث، ج8، ص: 312
❕در آیه ٧٩ کهف که خضر نبی ع به خاطر مصلحتی بالاتر عیبی ظاهری بر کشتی ایجاد کرد تا کشتی از گزند حاکم ظالم حفظ شود آمده است : " اما آن كشتى متعلق به گروهى از مستمندان بود كه با آن در دريا كار مىكردند و من خواستم آن را معيوب كنم (چرا كه) پشت سر آنها پادشاهى ستمگر بود كه هر كشتى را از روى غصب مىگرفت. " در تفسیر نمونه به عنوان یکی از درسهای آیه , پیرامون بدگویی و عیب گرفتن از زراره برای حفظ جانش می خوانیم :
" در اينجا حديث جالبى از امام صادق ع مىخوانيم كه امام ع به فرزند زراره" همان مردى كه از بزرگان و فقهاء و محدثان عصر خود به شمار مىرفت، و علاقه بسيار به امام و امام هم علاقه بسيار به او داشت) فرمود:
❕" به پدرت از قول من سلام برسان، و بگو اگر من در بعضى از مجالس از تو بدگويى مىكنم بخاطر آن است كه دشمنان ما مراقب اين هستند كه ما نسبت به چه كسى اظهار محبت مىكنيم، تا او را بخاطر محبتى كه ما به او داريم مورد آزار قرار دهند، بعكس اگر ما از كسى مذمت كنيم آنها از او ستايش مىكنند، من اگر گاهى پشت سر تو بدگويى مىكنم بخاطر آن است كه تو در ميان مردم به ولايت و محبت ما مشهور شدهاى، و به همين جهت مخالفان ما از تو مذمت مىكنند، من دوست داشتم عيب بر تو نهم تا دفع شر آنها شود، آن چنان كه خداوند از زبان دوست عالم موسى مىفرمايد أَمَّا السَّفِينَةُ فَكانَتْ لِمَساكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَها وَ كانَ وَراءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً ... اين مثل را درست درك كن، اما به خدا سوگند تو محبوبترين مردم نزد منى، و محبوبترين ياران پدرم اعم از زندگان و مردگان تويى، تو برترين كشتىهاى اين درياى خروشانى و پشت سر تو پادشاه ستمگر غاصبى است كه دقيقا مراقب عبور كشتىهاى سالمى است كه از اين اقيانوس هدايت مىگذرد، تا آنها را غصب كند، رحمت خدا بر تو باد در حال حيات و بعد از ممات"
📚تفسير نمونه، ج 12، ص: 518
" عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ، قَالَ، قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) اقْرَأْ مِنِّي عَلَى وَالِدِكَ السَّلَامَ، وَ قُلْ لَهُ إِنِّي إِنَّمَا أَعِيبُكَ دِفَاعاً مِنِّي عَنْكَ، فَإِنَّ النَّاسَ وَ الْعَدُوَّ يُسَارِعُونَ إِلَى كُلِّ مَنْ قَرَّبْنَاهُ وَ حَمِدْنَا مَكَانَهُ لِإِدْخَالِ الْأَذَى فِي مَنْ نُحِبُّهُ وَ نُقَرِّبُهُ، وَ يَرْمُونَهُ لِمَحَبَّتِنَا لَهُ وَ قُرْبِهِ وَ دُنُوِّهِ مِنَّا، وَ يَرَوْنَ إِدْخَالَ الْأَذَى عَلَيْهِ وَ قَتْلَهُ، وَ يَحْمَدُونَ كُلَّ مَنْ عِبْنَاهُ نَحْنُ وَ إِنْ نَحْمَدَ أَمْرَهُ، فَإِنَّمَا أَعِيبُكَ لِأَنَّكَ رَجُلٌ اشْتَهَرْتَ بِنَا وَ لِمَيْلِكَ إِلَيْنَا .... "
📚رجال کشی ج ١ ص ٣٤٩
💠
#ادامه 👇