💠ادامه 👇 ❕اگر هم فرض بگیریم که نقلهای شهادت فاطمه سلام الله علیها متواتر نیست ( که این فرض رد می شود , چون ثابت کردیم که متواتر است ) , باز هم گفتنی است : 👌صاحبان کتابهای فوق الذکر که روایات فوق را بیان کرده اند , مقید بوده اند که روایات معتبر را نقل کنند , چنان که محدث بزرگ , علامه مجلسی به این نکته در مقدمه بحار الانوار تصریح می کند و بر پایه همین معتقد است که منابع کتاب بحار الانوار که کتابهای فوق هستند , از اصول و روایات معتبره در نزد شیعه اخذ شده اند : " « تتبعت الاصول المعتبره » 📚بحار الانوار ج 1 ص 3 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1878 ❕بنابراین صاحبان کتابهای فوق معتقد بودند که راویان روایتی که از آنان نقل روایت می کنند , در نقلشان راستگو هستند , این بزرگان شیعه با نقل روایت از راویان مذکور , آن راوی را در آن نقلش توثیق کرده اند , بی شک توثیق این بزرگان شیعه از توثیق و جرح یک عالم رجالی برتر و بالاتر است , و تا جایی که ما توثیق این بزرگان را بر صحت نقلشان داریم , به جرح یک عالم رجالی که قرنها بعد از این علماء بزرگ بوده اند , توجه نمی کنیم . ❕به بیان دیگر : صاحبان روایات فوق معتقد بودند که روایتشان مورد اعتماد و موثوق الصدور است , اگر چه یک راوی آنان به تصریح یک عالم رجالی ضعیف است , اما این علماء بزرگ و حدیث شناس قرینه داشتند که آن راوی در آن نقلش راستگو است , بر پایه این قرینه حکم به اعتبار روایتشان کرده اند و حکم این عالمان بزرگ و حدیث شناس برای ما در این موضوع حجت بوده و نقلشان را موثوق الصدور و مورد اعتماد می کند , در ذیل پیرامون این نقلهای موثوق الصدوری توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2438 ❗️بر پایه همین در برخی از روایات وارد شده است که روایت یک عالم ثقه و مورد اعتماد ( که موافق با اصول و ادله است ) نباید مورد شک و تردید واقع شود و رد شود , امام عصر علیه السلام فرمود ؛ « برای هیچ کس از شیعیان ما عذری نیست که تشکیک کنند در آنچه که ثقات ما ( یعنی محدثین مورد وثوق ) از ما برایشان نقل می کنند » " لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یرویه عنا ثقاتنا " 📚رجال کشی ج 2 ص 535 _ وسائل الشیعه ج 27 ص 150 ❗️باز اگر از این بیان هم کوتاه بیاییم , با توجه به آنکه روایات فوق تعدد نقل دارد , و مشهور می باشند , همین تعدد نقل قرینه و دلیلی بر صحت و اعتبارشان می باشد , چنان که آیت الله سبحانی تصریح می کند که طبق مبانی حدیثی شیعه خبر واحد محفوف به قرائن بر صحت قابل شک و تردید نیست : " فکم من خبر تویده القرائن فیصبح خبرا ملموسا لا یشک فیه احد " 📚اصول الحدیث و احکامه ص ٣٩ _ ٩١ 👌شهید ثانی نیز تصریح می کند که جماعت کثیری از علمای شیعه به خبری که نقلش در نزد محدثین مشهور باشد و زیاد نقل شده باشد , عمل می کنند و خبر واحد همراه با قرائن را می پذیرند و مقبول می دانند : : " اجازه آخرون و هم جماعه کثیره .... بان یکثر تدوینها و روایتها بلفظ واحد او الفاظ متغایره متقاربه المعنی " _ المقبول ... الخبر المحتف بالقرائن " 📚الرعایه فی علم الدرایه ص ٩٢ _ ٧١ ❗️و می گوید که قرائن موجب علم به صحت خبر می شود : " فان القرائن الخارجیه قد توجب العلم بمضمونه " 📚رسائل شهید ثانی ج ١ ص ٥٧٥ ❗️در کتاب دراسات فی علم الدرایه هم آمده است که خبر واحد محفوف به قرائن حجت است : " قضاء الوجدان بحصول العلم عند احتفاف القرائن یکفینا حجه " 📚دراسات فی علم الدرایه , غفاری , ص ٢٣ 👌در کتاب قواعد الحدیث آقای غریفی نیز همین نکته تصریح شده است : 📚قواعد الحدیث ص ١٢ ❗️این نکته در علم حدیث اهلسنت هم قطعی است که روایتی که متعدد نقل شده است , قرینه بر صحت دارد , حتی اگر راویان آن ضعیف باشند , چنان که ابن تیمیه می گوید : "«زیادی و تعدد راه های نقل حدیث ، برخی از آنها ، برخی دیگر را تقویت می کند که خود زمینه یقین و اطمینان به آن حدیث را فراهم می کند ، اگر چه راویان آن گروهی از فاسقان و فاجران باشند » " فَإِنَّ تَعَدُّدَ الطُّرُقِ وَكَثْرَتَهَا يُقَوِّي بَعْضَهَا بَعْضًا حَتَّى قَدْ يَحْصُلُ الْعِلْمُ بِهَا وَلَوْ كَانَ النَّاقِلُونَ فُجَّارًا فُسَّاقًا " 📚مجموع فتاوی ابن تیمیه ج ٤ ص ٣٥ ❗️بدر الدین عینی هم به نقل از نووی می گوید : " اگر روایتی با سندهای گوناگون نقل شده باشد ولی برخی از راویان آن ضعیف باشند باز هم به آن احتجاج می شود ... تعدادی حدیث از صحابه و از راههای گوناگون نقل شده که برخی از آنها برخی دیگر را تقویت می کند اگر چه هریک از آن احادیث ضعیف باشند " " ان الحدیث اذا روی من طرق و مفردات ضعاف یحتج به .... " 📚عمده القاری ج ٣ ص ٣٠٧ ❕بنابراین نقلهای مذکور متواترند و یا چون با طرق متعدد نقل شده اند مورد اعتمادند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir