💠ادامه 👇 🔸٨ _ یا چگونه عمر عقیده به آزادی بیان و عقیده داشته است , در حالی که هرکس در نزد عمر از متشابهات قرآن سوال می کرد , عمر با تازیانه از او پذیرایی می کرد !!!! 👌از سليمان بن يسار نقل شده که گوید : "مردي را كه به او صبيغ ميگفتند وارد مدينه شد و شروع كرد به پرسيدن از متشابهات قران پس عمر فرستاد و او را حاضر كرد و قبلا براى او دو شاخه درخت خرما آماده كرده بود، پس به او گفت: تو كيستى، گفت: من بنده خدا صبيغ هستم، پس عمر يكى از آن چوب درخت خرما را برداشت و او را زد و گفت: من بنده خدا عمرم، پس آن قدر بر سر و صورت او زد تا خون جارى شد از سرش، پس گفت اى امير المومنين كافيست تو را چونكه آنچه در سرم ميافتم رفت (يعنى عقلم). " " عن سليمان بن يسار: إنّ رجلًا يقال له صبيغ قدم المدينة فجعل يسأل عن متشابه القرآن، فأرسل إليه عمر و قد أعدّ له عراجين النخل فقال: من أنت؟ قال: أنا عبد اللَّه صبيغ، فأخذ عمر عرجوناً من تلك العراجين فضربه، و قال: أنا عبد اللَّه عمر. فجعل له ضرباً حتى دمي رأسه، فقال: يا أمير المؤمنين حسبك قد ذهب الذي كنت أجد في رأسي. " 📚سنن دارمی ج ١ ص ٥٤ _ نصب الرایه , زیلعی ج ٤ ص ١١٨ _ در المنثور ج ٢ ص ٧ _ فتح القدیر ج ١ ص ٣١٩ _ تاریخ مدینه دمشق ج ٢٣ ص ٤١١ ❕از نافع مولاى عبد اللّه نقل شده كه گوید : "صبيغ عراقى از چيزهائى از قران سئوال ميكرد در مجامع مسلمين تا آنكه وارد مصر شد پس عمرو بن عاص او را فرستاد پيش عمر بن خطاب و چون فرستاده عمرو بن عاص با نامه آمد و آنرا خواند، پس گفت: مردى كجاست، گفت در بار و بنه است عمر گفت: ببين اگر رفته باشد كه از من بتو شكنجه دردناك خواهد رسيد، پس او را آورد پس عمر گفت: سئوال ميكنى براى فتنه‏گرى و فرستاد چوبهاى ترى آوردند و شروع كرد بزدن پشت و كفل او پس او را ول كرد تا خوب شد سپس شروع كرد بزدن او تا مجروح شد و بيهوش گرديد آنگاه واگذارد تا بهبودى پيدا كرد پس او را باز طلبيد كه شكنجه دهد، صبيغ گفت: اگر ميخواهى مرا بكشى پس مرا بكش كشتن خوبى، و اگر ميخواهى مرا مداوا كنى بخدا قسم من خوب شدم، پس او را مرخص كرد كه بوطن خود عراق برگردد و به ابو موسى اشعرى نوشت: كه هيچكس از مسلمين حق مجالست و رفت و آمد با او را ندارد، پس اين تنهائى سخت شد بر اين مرد، پس ابو موسى به عمر نوشت، كه اين مرد توبه كرده و توبه‏اش خوبست، پس عمر نوشت: كه مردم با او مجالست و رفت و آمد كنند. " " عن نافع مولى عبد اللَّه: إنّ صبيغ العراقي جعل يسأل عن أشياء من القرآن في أجناد المسلمين حتى قدم مصر فبعث به عمرو بن العاص إلى عمر بن الخطّاب، فلمّا أتاه الرسول بالكتاب فقرأه فقال: أين الرجل؟ فقال: في الرحل. قال عمر: أبصر أن يكون ذهب فتصيبك منّي العقوبة الموجعة. فأتاه به، فقال عمر: تسأل محدثة؟ فأرسل عمر إلى رطائب من جريد فضربه بها حتى ترك ظهره دبرة ، ثمّ تركه حتى برأ، ثمّ عاد له ثمّ تركه حتى برأ، فدعا به ليعود له. قال صُبيغ: إن كنت تريد قتلي فاقتلني قتلًا جميلًا، و إن كنت تريد أن تداويني فقد و اللَّه برئت. فأذن له إلى أرضه و كتب إلى أبي موسى الأشعري: أن لا يجالسه أحد من المسلمين. فاشتدّ ذلك على الرجل، فكتب أبو موسى إلى عمر: أن قد حسنت توبته، فكتب عمر: أن يأذن للناس بمجالسته. " 📚سنن دارمی ج ١ ص ٥٦ _ مصنف صنعانی ج ١١ ص ٤٢٦ 🔸٩ _ عمر ممنوع کرده بود که هیچ کس نباید از آینده سخن بگوید !!!! ❕طاوس گويد : " عمر بالاى منبر گفت: سخت ميگيرم بر مردي كه سئوال كند از آنچه نشده زيرا كه خدا بيان نموده آنچه واقع شده است. " "قال طاووس: قال عمر على المنبر: أُحرِّج باللَّه على رجل سأل عمّا لم يكن، فإنّ اللَّه قد بيّن ما هو كائن‏ " 📚سنن دارمی ج ١ ص ٥٠ _ کنزالعمال ج ٢ ص ٦١٤ ❕و باز نقل می کنند که می گفت : " بر شما سخت ميگيرم كه سئوال نكنيد از آنچه كه واقع نشده چون كه براى ما در آنچه واقع شده كاريست " ❕راوی می گوید : یك روز مردى آمد پيش پسر عمر و از چيزى سئوال كرد، كه نميدانم آن چيست پس پسر عمر به او گفت سئوال نكن از آنچه واقع نشده زيرا كه من شنيدم عمر بن خطاب لعن ميكرد كسى را كه سئوال كند از آنچه واقع نشده است. " " قال: لا يحلّ لأحد أن يسأل عمّا لم يكن، إنّ اللَّه تبارك و تعالى قد قضى فيما هو كائن. و قال: أُحرّج عليكم أن لا تسألوا عمّا لم يكن فإنّ لنا فيما كان شغلًا. و جاء رجل يوماً إلى ابن عمر فسأله عن شي‏ء لا أدري ما هو، فقال له ابن عمر: لا تسأل عمّا لم يكن فإنّي سمعت عمر بن الخطّاب يلعن من سأل عمّا لم يكن‏ " 📚سنن دارمی ج ١ ص ٥٠ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir