💠ادامه 👇 ❕البته ما معتقدیم که ادعای معاند صحیح نیست و دو روایتی که به آن استناد کرده است , دلالت بر تحریف لفظی قرآن نمی کند , بلکه بیان کننده معنای آیه شریفه است , یعنی ائمه ع بیان کردند که مقصود از "تجعلون رزقکم " , " تجعلون شکر رزقکم " , است و کلمه شکر در معنا مقدر است . 👌خداوند می فرماید : " وَ تَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُون‏ " " و به جاى ( شكر ) روزيهايى كه به شما داده شده آن را تكذيب مى‏كنيد؟ " ( واقعه ٨٢ ) ❗️چنان که گفتیم در این آیه شریفه کلمه " شکر " مقدر است و روایات مورد استناد معاند برای افاده همین مطلب است که به عنوان توضیح معنای آیه بیان شده است , در تفسیر نمونه می خوانیم : " ( معنای آیه این است ) که شما به جاى اينكه در برابر روزيهاى خداداد، مخصوصا نعمت بزرگ قرآن شكر بجا آوريد آن را تكذيب مى‏كنيد"؟ طبق اين تفسير در اينجا كلمه" شكر" محذوف است و در تقدير" و تجعلون" شكر رزقكم انكم تكذبون" مى‏باشد، و يا اينكه" رزق" كنايه از" شكر رزق" است. " ❗️قابل توجه اينكه در بعضى از روايات نقل شده كه پيامبر ص كمتر آيات را تفسير مى‏كرد ولى از جمله مواردى كه آن را تفسير نمود همين آيه بود كه فرمود: " منظور از تَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ اين است كه بجاى شكر روزيهايتان، تكذيب مى‏كنيد" 📚تفسير نمونه، ج‏23، ص: 269 _ 270 👌بالخصوص در روایتی هم بیان شده است که دو روایت مورد استناد معاند به عنوان تاویل باطنی و توضیح و تفسیر آیه بیان شده است که کلمه شکری در معنای آیه مقدر است . ❗️عالم بزرگ شیعه , شرف الدین نجفی بیان می دارد : "در تأویل باطنی اهل بیت علیهم السلام در حدیث احمد بن ابراهیم از ائمه علیهم السلام آمده است که: «وتَجْعَلونَ رِزْقَکُمْ» یعنی شکر و سپاس شما از نعمتی که خداوند به شما داده است و با نعمت محمد و آل محمد بر شما منت گذاشته است «أَنَّکُمْ تُکَذِّبُونَ» یعنی جانشین و وصی او را تکذیب می‌کنید. «فَلولا إِذَا بَلغَتِ الحُلقُومَ _ وأَنتُمْ حِینَئِذٍ تَنظُرُونَ» یعنی به وصی و جانشین او امیرالمؤمنین علیه السلام نگاه می‌کنید، خداوند دوستدار او را به بهشت و دشمن او را به عذاب جهنم بشارت داده است. «ونَحْنُ أَقْرَبُ إِلیْهِ مِنکُمْ» یعنی ما از شما به امیرالمؤمنین علیه السلام نزدیک تر هستیم «ولکِن لا تُبْصِرُونَ» یعنی شما نمی دانید. " " جاء في تأويل أهل البيت الباطن‏ فِي حَدِيثِ أَحْمَدَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْهُمْ ص‏ قَالَ: وَ تَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَيْ شُكْرَكُمْ النِّعْمَةَ الَّتِي رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ مَا مَنَّ عَلَيْكُمْ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ بِوَصِيِّهِ فَلَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ وَ أَنْتُمْ حِينَئِذٍ تَنْظُرُونَ إِلَى وَصِيِّهِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ يُبَشِّرُ وَلِيَّهُ بِالْجَنَّةِ وَ عَدُوَّهُ بِالنَّارِ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ يَعْنِي أَقْرَبُ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ مِنْكُمْ وَ لكِنْ لا تُبْصِرُونَ أَيْ لَا تَعْرِفُونَ. " 📚تأویل الآیات، ج 2، ص 644 ، ح 9 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir