💠ادامه 👇 ❕بله شهدای والا مقام ایران اسلامی ما هم ممکن بود در چنین جریانی , جان خود را فدای پیامبر اسلام کنند , اما به تصریح آیه و روایات فوق الذکر , باز هم کارشان با عمل امیر مومنان علی علیه السلام برابری نداشت , زیرا انگیزه امیر مومنان ع از آن عملکرد و خوابیدن به جای پیامبر ص تنها ذات پاک الهی بوده است نه رسیدن به پاداش و دوری از جهنم , در حالی که چنین نیت خالصی ممکن است در دیگران آن هم در آن لحظات سخت نباشد , چنان که خود امیر مومنان فرمود : " گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند، اين عبادت تاجران است و عدّه‏اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت‏ها (و اين‏كه شايسته عبادت است) پرستيدند. اين عبادت آزادگان است‏ " " إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ. " 📚نهج البلاغه حکمت ٢٣٧ 👌خود امیر مومنان همواره می فرمود که انگیزه حضرتش از انجام اعمال صالح و اطاعت الهی , تنها ذات پاک خداوند است نه بهشت و دوزخ و می فرمود : " «مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَلَا طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك " " (خداوندا!) من تو را از ترس دوزخت پرستش نكردم و نه به جهت طمع در بهشت تو؛ ولى تو را شايسته عبادت ديدم و پرستيدم». 📚بحار الانوار ج ٦٧ ص ١٨٦ 👌و فرمود : " ولى من او را به جهت عشق به آن ذات پاك مى‏پرستم و اين عبادت بزرگواران است " لکنی اعبده حبا له " 📚همان ص ١٦٧ 👌آنچه گفتیم , یعنی انگیزه و نیت خاص علی علیه السلام سبب شد که فضیلت مذکور اختصاصی او شود , و دیگران با او شریک نباشند , مورد بیان مفسرین هم واقع شده و در این رابطه می گویند : "قابل توجه اينكه فروشنده" انسان" و خريدار خدا و متاع" جان" و بهاى معامله خشنودى ذات پاك اوست. در حالى كه در موارد ديگرى بهاى اينگونه معاملات را بهشت جاويدان و نجات از دوزخ ذكر كرده است مثلا مى‏فرمايد: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ،" خدا از مؤمنان جانها و مالهايشان را خريدارى مى‏كند كه بهشت از آن آنها باشد، در راه خدا پيكار مى‏كنند مى‏كشند و كشته مى‏شوند" ( توبه ١١١ ) 👌و شايد به همين جهت است كه آيه مورد بحث با كلمه" من" تبعيضيه (وَ مِنَ النَّاسِ) شروع شده يعنى تنها بعضى از مردم هستند كه قادرند به اين كار فوق العاده‏ دست زنند، و تنها بهايى را كه براى ايثار جان طالب باشند، همان خشنودى خدا بوده باشد، ولى در آيه 111 سوره توبه كه در بالا آورديم همه مؤمنان به معامله با خدا، در برابر بهشت جاويدان دعوت شده‏اند . " 📚تفسير نمونه، ج‏2، ص: 79 ❗️" در آيات سوره «توبه» و «صف» تعبير به «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏» و «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ» شده است و اين تعبيرات بدين معنى است كه خداوند متعال، كه در اين معاملات خريدار است، فروشندگان را تشويق به فروش متاع و كالايشان مى‏كند؛ 👈ولى در آيه ليلة المبيت تعبير به «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ» شده است، و معناى اين جمله آن است كه فروشنده خود پيشقدم مى‏شود و اقدام به عرضه و فروش كالاى خويش مى‏نمايد و روشن است لطافت تعبير آيه ليلة المبيت بيشتر است؛👉 👌زيرا كسى كه خود جانش را در طبق اخلاص مى‏گذارد و آن را در معرض فروش قرار مى‏دهد، قابل مقايسه با كسى كه با تشويق و درخواست خريدار حاضر به اين كار مى‏شود نيست، هر چند كه بدون شك چنين عملى نيز بسيار ارزشمند است. ❗️علاوه بر اين، آيه محلّ بحث با كلمه «مِنْ» تبعيضيّه «وَ مِنَ النَّاسِ» شروع مى‏شود، يعنى تنها بعضى از مردم قادر بر اين كار فوق‏العاده هستند؛ در حالى كه در دو آيه ديگر، كه مسأله معامله جان با بهشت يا نجات از دوزخ در آن مطرح شده، جنبه عمومى و همگانى دارد (اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ) " 📚آيات ولايت در قرآن، ص: 278 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi