اقرار آدم علیه السلام به ولایت ائمه علیهم السلام !!! 🤔پرسش : ❓امام باقر : تمام پیامبران، اهل‌سنت بودند. به‌جز 5 نفر ‼️ 📝 جابر جعفی می‌گوید : از امام باقر درباره‌ی آیه‌ی {115 طه} پرسیدم. امام فرمود : مقصود خدا این است که : به آدم ابوالبشر درباره محمد و امامان بعد از او، سفارش کردیم. اما آدم، آن را ترک کرد و امامتِ آنها را نپذیرفت. و فقط [۵نفر] انبیاء اولواالعزم، نامگذاری به اولواالعزم شدند، زیرا به عهد خدا درباره محمد و امامان و مهدی، معترف شدند و به‌آن اقرار نمودند. 👌🏻 حضرت آدم ﷺ و تمام انبیاء غير اولواالعزم، هیچکدام قائل به امامتِ مورد ادّعای شیعه نبودند و جملگی به مذهب اهل‌سنت وجماعت معتقد بودند. ❗️❗️ 💠💠 👌در ذیل مفصلا روایات شیعه و اهلسنت را آورده ایم که خداوند اقرار به ولایت ائمه علیهم السلام را از تمام انبیاء و آدم ع گرفت و تمامی انبیاء جملگی به ولایت ائمه علیهم السلام اقرار کردند : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2986 ❗️وهابی در ترجمه روایتی که مورد استناد قرار داده است تحریف کرده است و به دروغ مدعی شده است که آدم ع امامت ائمه ع را نپذیرفت و انکار کرد , در حالی که روایت در موضوع دیگری است . 👌راوی از امام باقر علیه السلام در مورد آیه «وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَی آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا» روایت می‌کند که ایشان فرمودند: " ما در مورد محمد ص و ائمه بعد از او صلوات الله علیهم اجمعین با آدم پیمان بستیم، اما او آن پیمان را ترک کرد در مورد این که ایشان چنین هستند، عزمی استوار نداشت و پیامبران اولوا العزم بدین خاطر اولو العزم نامیده شده اند که خداوند با آنان در مورد محمد و اوصیا بعد از او و مهدی و سیرت او پیمان بست و آنان یقین حاصل کردند که این افراد، این چنین اند و بدان اذعان داشتند " " «عهدنا إليه في محمد و الأئمة من بعده فترك و لم يكن له عزم أنهم هكذا، و إنما سمي اولوا العزم لأنه عهد إليهم في محمد و الأوصياء من بعده و المهدي و سيرته و اجتمع عزمهم على أن ذلك كذلك، و الإقرار به». " 📚الکافی، ج ۱ ص ۳۴۴ ح ۲۲. 👌در این روایت می گوید که آدم علیه السلام پیمانی را که در مورد ائمه ع بسته بود به فراموشی سپرد و ترک کرد , به حسب روایت دیگری که مرحوم کلینی در ادامه همان روایت نقل می کند , پیمان مذکور کلماتی در مورد پنج تن آل عبا و دیگر ائمه ع بوده است که آدم آن کلمات را به فراموشی سپرد : " عن أبي عبد الله (عليه السلام)، في قوله: «و لقد عهدنا إلى آدم من قبل، كلمات في محمد و علي و فاطمة و الحسن و الحسين و الأئمة من ذريتهم " 📚همان منبع ح ٢٣ 👌یعنی آدم ع کلمات در مورد ائمه ع را به فراموشی سپرد , این کلمات همان کلمات توسل به ائمه ع بوده است که خدا به آدم ع تعلیم داده بود تا به وسیله آن کلمات به خداوند تقرب جوید و به پنج تن آل عبا توسل کند اما آدم ع ترک اولی کرد و چنین نکرد و این کلمات و طریقه توسل را به فراموشی سپرد که مجددا خداوند این کلمات را پس از ترک اولایی که آدم صورت داد و از بهشت بیرون شد , به آدم الهام کرد تا به وسیله آن کلمات و توسل به آن کلمات از خطا و ترک اولایش توبه کند : " أي ترك التوسل بهم عليهم السلام بعد ارتكاب الخطيئة حتى ألهمه الله ذلك. " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏5، ص: 25 👌الهام این کلمات به آدم ع در سوره بقره آیه ٢٧ مورد بیان قرار گرفته است و فرمود : " فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ " سپس آدم از پروردگار خود كلماتى دريافت داشت (و با آنها توبه كرد) و خداوند توبه او را پذيرفت. " 👌بنابراین این کلمات , همان کلمات توسل به ائمه ع و پنج تن آل عبا بوده است . این نکته را هم شیعه نقل کرده است و هم اهلسنت : «سأله بحق محمد و علي و الحسن و الحسين و فاطمة ». " 📚الکافی ج ٨ ص ٣٠٥ 👌سیوطی عالم بزرگ اهلسنت از ابن عبّاس‏نقل مى‏كند كه من از رسول خدا پرسيدم: منظور از اين كلماتى كه آدم عليه السلام از خداوند دريافت داشت و با آن توبه كرد چه بود؟ فرمود: "«سَئَلَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلىٍّ وَ فاطِمَةَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ الّا تُبْتَ عَلَىَّ فَتابَ عَلَيْهِ»: «او خدا را به حق محمد و على و فاطمه و حسن و حسين خواند و تقاضا كرد كه مرا ببخش و خداوند توبه او را پذيرفت»." 📚الدّر المنثور، جلد 1، صفحه 60. 👌بر این اساس پیمانی که آدم ع در مورد ائمه ع به فراموشی سپرد و ترک کرد , کلمات توسل به ائمه ع بود که مجددا خداوند این کلمات را به آدم ع پس از ترک اولایش الهام کرد . یعنی پیمان مذکور در روایت مورد بحث ارتباطی به رد کردن امامت ائمه ع از سوی آدم ع ندارد , چرا که آدم ع اقرار به ولایت ائمه ع را داشته است . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi