💠ادامه 👇
🔸٢ _ روایت دومی هم که وهابی مدعی است شیعیان مطابق آن اهلسنت را ناصبی می دانند حتی اگر اهلسنت بغض اهلبیت ع را نداشته باشند این روایت است که راوی می گوید :
" به امام موسی کاظم علیه السلام نامه نوشته و از ایشان درباره ناصب پرسیدم و اینکه چه کسی ناصبی است و آیا برای شناخت ناصبی و امتحان او بیش از این لازم است که او جبت و طاغوت را مقدم داشته و عقیده به امامت آنان داشته باشد؟ پس در پاسخ آمد: هرکس چنین عقیده ای داشته باشد ناصبی است . " " أَسْأَلُهُ عَنِ النَّاصِبِ هَلْ أَحْتَاجُ فِی امْتِحَانِهِ إِلَی أَکْثَرَ مِنْ تَقْدِیمِهِ الْجِبْتَ وَ الطَّاغُوتَ وَ اعْتِقَادِ إِمَامَتِهِمَا فَرَجَعَ الْجَوَابُ مَنْ کَانَ عَلَی هَذَا فَهُوَ نَاصِبٌ. "
📚السرائر ج ٣ ص ٥٨٣
👌در رابطه با این روایت , توجه به دو نکته لازم است :
1⃣این روایت از نظر سندی ضعیف است , در سند آن " محمد بن احمد بن زیاد " و " موسی بن محمد بن علی بن عیسی " هستند که هر دو مجهول اند :
📚مستدرکات رجال الحدیث ج ٦ ص ٤١٧ _ ج ٨ ص ٣١
2⃣کلمه " ناصب " از ماده " نصب " از الفاظ مشترک است که به چند معنا می آید و با قرائن باید مقصود و معنای آن را دانست .
❗️با توجه به روایاتی که تصریح می کند اهلسنت مسلمان هستند روشن می شود که مقصود از تعبیر " ناصبی " در روایت فوق , معنای بغض و دشمنی نیست و این که می گوید اهلسنت به خاطر اعتقاد به خلافت ابوبکر و عمر ناصبی اند , به این معنا نیست که آنان بغض و دشمنی اهلبیت ع را دارند تا کافر و نجس باشند , بلکه معنای ناصبی در روایت فوق درمانده و خسته است , زیرا ماده " نصب " به معنای درمانده و خسته هم به کار می رود .
📚ترجمه معجم الوسیط ج ٢ ص ١٩٧٤ ماده " نصب "
👌روایت فوق می گوید که اهلسنت به خاطر اعتقاد به خلافت ابوبکر و عمر , خسته و درمانده اند , یعنی آنان با عبادات طاقت فرسا خود را خسته و رنجور می کنند اما هیچ عبادتی از آنان پذیرفته نمی شود , زیرا ولایت اهلبیت ع را ندارند , چنان که این نکته در روایات متعددی آمده است .
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« هر کس با عبادت خداوند خود را خسته کند در حالی که معتقد به امامی از جانب خداوند نباشد سعی و تلاش او غیر مقبول است و چنین فردی گمراه و متحیر محسوب می شود . خداوند دشمن اعمالش است "
📚الکافی ج1 ص183 _ وسائل الشیعه ج1 ص118
🔷و فرمود ؛
« اگر کسی شب ها شب زنده داری و روزها روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج بجا آورد اما معتقد به امام الهی نباشد حقی بر خدا برای پاداش در برابر اعمالش را ندارد»
📚الکافی ج 2 ص 18
👌در این رابطه روایات دیگری نیز است :
📚وسائل الشیعه ، ج 1 ص 118 باب 29 « باب بطلان العباده بدون ولایه الائمه ع و اعتقاد امامتهم » _ مستدرک الوسائل ج 1 ص 149 باب 27
❗️بنابراین روایت دوم هم ارتباطی با ادعای وهابی ندارد و تنها بیان می دارد که ولایت اهلبیت علیهم السلام موجب قبولی اعمال توسط خداوند می شوند و اهلسنت به خاطر عدم ولایت اهلبیت ع ناصبی اند یعنی رنجور و خسته اند و اعمالشان مقبول درگاه الهی واقع نمی شود .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir