💠ادامه 👇 👌وهابی مدعی شده است که دو تن از راویان این روایت , سعید بن محمد بن نصر القطان و صدقه بن ابی موسی مجهول هستند و توثیقی ندارند !!!!! ❗️خطاب به او می گوییم که شیخ صدوق و مرحوم طبرسی این دو راوی را در نقل مذکور توثیق کرده اند , بنابراین جهالتی در مورد روایت مذکور در مورد آنان در کار نیست . 👌نقل مورد بحث را شیخ صدوق در کمال الدین در مقام بیان مباحث مرتبط با امام مهدی علیه السلام نقل می کند و تصریح می کند که در این رابطه روایات صحیح را نقل می کند و کتاب کمال الدین را نیز به امر مستقیم امام مهدی علیه السلام نوشته است ( تا با بیان روایات قطعی از مومنین رفع جهالت کند و امام مهدی علیه السلام را از خود راضی کند ) " " و رويت له أخبارا في غيبته عن النبي و الأئمة ع سكنت إليها نفسه و زال بها عن قلبه ما كان دخل عليه من الشك و الارتياب و الشبهة و تلقى ما سمعه من الآثار الصحيحة بالسمع و الطاعة و القبول و التسليم و سألني أن أصنف له في هذا المعنى كتابا فأجبته إلى ملتمسه و وعدته جمع ما أبتغي إذا سهل الله لي العود إلى مستقري و وطني بالري..... فلما أصبحت ابتدأت في تأليف هذا الكتاب ممتثلا لأمر وليّ الله و حجته مستعينا بالله و متوكلا عليه و مستغفرا من التقصير وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيب‏ " 📚كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 2 👌همینطور شیخ صدوق روایت مورد بحث را در کتاب عیون اخبار الرضا ع هم نقل می کند و آنجا هم تصریح می کند که آنچه نقل می کند , علوم اهلبیت علیهم السلام است ( یعنی بیانات قطعی اهلبیت ع است ) " فصنف هذا الكتاب لخزانته المعمورة ببقائه إذ لم أجد شيئا آثر عنده و أحسن موقعا لديه من علوم أهل البيت ع لتعلقه بحبهم و استمساكه بولايتهم و اعتقاده بفرض طاعتهم و قوله بإمامتهم‏ ... " 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 3 👌بنابراین شیخ صدوق تصریح می کند که روایت مذکور صحیح است و دو راوی مذکور نیز در نقل مذکور , توثیق شده شیخ صدوق هستند , بنابراین جهالتی در مورد آنان در نقل مذکور نیست تا روایت طرد شود . ❗️همینطور مرحوم طبرسی هم نقل مذکور را در کتاب شریف " الاحتجاج " خود نقل می کند و تصریح می کند که آنچه در کتاب مذکور نقل می کند , صحیح و موثوق الصدور است و قابل رد نیست : " لا نأتي في أكثر ما نورده من الأخبار بإسناده إما لوجود الإجماع عليه أو موافقته لما دلت العقول إليه أو لاشتهاره في السير و الكتب بين المخالف و المؤالف‏ ... " 📚الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏1، ص: 14 👌مرحوم طبرسی نیز با بیان مذکور , دو راوی مورد بحث را در نقل مورد بحث ثوثیق می کند و از آنان رفع جهالت می کند . ❗️بر پایه این توثیقات این دو عالم نامی شیعه , رجالی معروف مامقانی , روایت مورد بحث را صحیح می داند و بحث مفصلی ایراد می کند و به کسانی که اشکالاتی پیرامون روایت مذکور مطرح کرده اند , پاسخ می دهد : " فقال له جابر: نعم، يا أبا جعفر! (ع) دخلت على مولاتي فاطمة عليها السلام لأهنئها بولادة الحسين عليه السلام فإذا بيدها صحيفة بيضاء .. الحديث. دلّ على حياة جابر عند وفاة مولانا الباقر عليه السلام، و قد توفّي سنة مائة و ست أو سبع عشرة. لا يقال: إنّ هذه الرواية لها مبعّدات: .... لأنّا نقول: إنّ المبعّدات المذكورة في كلام السائل ساقطة.....، فلم يبق ما يلجئك إلى طرح الخبر. " 📚تنقيح المقال في علم الرجال (ط الحديثة)، ج‏14، ص: 74 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir