تاثیر صلح امام حسن در قرار گرفتن امامت در ذریه امام حسین علیهما السلام !!!!
🤔
#پرسش :
❓طبق روايت كتاب الامامة و التبصرة تأليف ابن بابويه القمى :
به علت صلح امام حسن (ع) با معاويه از طرف خداوند مقرر شد كه فرزندان امام حسن از امامت محروم شوند و امامت در نسل فرزندان امام حسين (ع) قرار گرفت .شیعیان متن روایت را تحریف کردند ❗️❗️❗️
💠پاسخ💠
👌روایتی است که استدلال امام سجاد علیه السلام در برابر محمد حنفیه را بازگو می کند که امام سجاد ع بیان می دارد :
" خداوند تبارک و تعالی به خاطر ( شهادت ) و عملکرد امام حسین ع قسم یاد کرده است که امامت و وصیت را در ذریه امام حسین ع قرار دهد " " إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا صَنَعَ الْحُسَيْنُ ع مَا صَنَعَ آلَى أَنْ لَا يَجْعَل الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ إِلَّا فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ ع "
📚مختصر البصائر، ص ٧٩ ( حسن بن سلیمان بن محمد حلی , تحقیق مظفر , ناشر : موسسه نشر اسلامی , ١٤٢١ ق چاپ اول )
👌در نقل این روایت توسط نسخه نویسان تصحیف صورت گرفته است و برخی از الفاظ روایت تغییر کرده است .
❗️تصحیف را چنین تعریف می کنند :
" حديثى كه بخشى از سند يا متن آن، به چيزى شبيه آن يا نزديك به آن، تغيير كرده باشد. " هو ما غُيِّرَ بعضُ سَنَدِه أو مَتنِهِ بِما يشابِهُهُ أو يقرُبُ مِنه "
📚مقباس الهداية في علم الدراية، مامقانى، ج 1، ص 237.
❗️برخی می نویسند :
" تصحيفها و ديگر اشتباهاتِ رخداده در نسخههاى گوناگون، برخاسته از بىدقّتى در خواندن و نوشتن احاديث است؛ زيرا تا چند دهه پيش، نقل تصويرى كتاب و حديث بهشيوه عكسبردارى و پويش (اسكن)، ممكننبود و محدثان، به ويژه از قرن سوّم به اين سو، حديث را از نسخه اصلى خوانده و سپس، قرائت خود را مىنوشتند. ازاينرو، خطا از دو ناحيه مىتوانست راهيابد: گاه در قرائت و گاه در كتابت؛ هرچند در كتابت، خطاهاى بيشترى رخداد. آنچه به اين موضوع دامنزد، نقطهها، دندانهها، حركات حروف و علائمى چون تشديد است كه گاه تغيير و يا جابهجايى آنها در كلمات، معنا را بهطور كلّى عوضمىكند. براى حلّ اين معضل، بايد قرائتها و كتابتهاى گوناگون يك حديث را بهدستآورد و با مقايسه و كنارهمنهادن همه نقلها يا نسخههاى گوناگون، در يك تعامل شناور و دوسويه، متن اصلى را تعيينكرد "
📚آسيب شناخت حديث , مسعودى، عبدالهادى , ص71
❗️مساله تصحیف در روایات فراوانی از اهلسنت هم راه یافته است تا جایی که برخی از علمای اهلسنت کتابهای مستقلی پیرامون تصحیف تالیف کردند , کتابهایی چون إصلاح الغلط الواقع في غريب الحديث لأبي عبيد، ابن قتيبة عبد اللَّه بن مسلم الدينوري , تصحيف المحدّثين، حافظ أبي الحسن الدار قطني , التطريف في التصحيف، , جلال الدين السيوطي و ....
👌بنابراین تصحیف مساله ای رایج در روایات است و بر خلاف توهمات وهابی این مساله ارتباطی با بحث تحریف و سانسور و این قضایا ندارد .
❗️در روایت مورد اشاره تصحیف واقع شده است و برخی از نسخه نویسان وقتی روایت مذکور را نقل کرده اند , دچار خطا شده اند و به جای نام امام حسین ع , نام امام حسن ع را گزارده اند ( تصحیف به لفظ ) و این توهم را ایجاد کرده اند که صلح امام حسن ع با معاویه ( تصحیف به معنا ) سبب شد که امامت به فرزندان امام حسین ع منتقل شود : "
إِنَّ اللَّهَ- تَعَالَى- لَمَّا صَنَعَ مَعَ مُعَاوِيَةَ مَا صَنَعَ، بَدَا لِلَّهِ فَآلَى أَنْ لَا يَجْعَلَ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ إِلَّا فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَام "
📚الإمامة و التبصرة من الحيرة، ، ص: 61
" إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى)- لَمَّا صَنَعَ الْحَسَنُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) مَعَ مُعَاوِيَةَ مَا صَنَعَ- جَعَلَ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) "
📚دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص: 207
👌بنابراین جریان مذکور تحریف و سانسور نام ندارد , بلکه تصحیف و خطای لفظی و معنایی است که از ناحیه نسخه نویسان صادر شده است , شاهد بیشتر این سخن آن است که در منابع اولیه که روایت مذکور نقل شده است , هیچ سخنی از تاثیر صلح امام حسن ع در قرار گرفتن امامت در ذریه امام حسین ع به میان نیامده است:
" إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ ع "
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 348
❗️" إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَبَى إِلَّا أَنْ يَجْعَلَ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ فِي عَقِبِ الْحُسَيْن "
📚الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج2، ص: 316
💠ادامه 👇