▫️ادامه 👇
❕اما در رابطه با فراز " اسلام و ایمان فتک را قید زده و ممنوع کرده است " که در روایت آمده است , گفتنی است :
👌مطابق تصریح لغت شناسان , فتک به معنای کشتنی است که همراه با حیله گری و غافلگیری طرف مقابل باشد :
" الفتك أن يأتي الرجل صاحبه و هو غار غافل فيشد عليه فيقتله، و الفتكة أن يخدعه ثم يقتله في موضع خفي "
📚نهاية ابن الأثير ج 3 ص 409
❕بر این اساس مسلمان و مومن حق ندارد دیگران را به صورت غافلگیرانه و با حیله بکشد اما این مساله در جنگ استثناء شده است و انسان می تواند در نبرد با دشمن حیله بکند و او را غافلگیرانه بکشد , چنان که امام باقر ع فرمود ؛
« به درستى كه على عليه السلام مى فرمود: «اگر پرندگان، مرا برُبايند، برايم دوست داشتنى تر است از اينكه چيزى را به پيامبر خدا نسبت دهم كه نفرموده است. از پيامبر خدا شنيدم كه در روز [جنگ] خندق مى فرمود ؛ « جنگ، نيرنگ است » ، مى فرمود « هر گونه كه مى خواهيد، سخن بگوييد » " « الإمام الباقر عليه السلام: إنّ عَلِيّا عليه السلام كانَ يَقولُ: لَأَن تَخَطَّفَنِي الطَّيرُ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أقولَ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ما لَم يَقُل، سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ في يَومِ الخَندَقِ: الحَربُ خُدعَةٌ. يَقولُ: تَكَلَّموا بِما أرَدتُم. »
📚تهذیب الاحکام ، ج 6 ص 162
👌خود امیر مومنان ع هم در نبرد با عمروبن عبدود در نبرد خندق با او حیله کرد و صورت غافلگیرانه عمروبن عبدود را کشت .
❕نقل می کنند :
👌على عليه السلام بدو فرمود: «اى عمرو! آيا همين كه من با تو كارزار مى كنم و تو جنگاور عرب هستى، تو را بس نيست براى مبارزه با من، از ياورْ كمك گرفتى؟».
عمرو به پشت سرش نگاه كرد. اميرمؤمنان، به سرعت ضربه اى بر دو ساقش فرود آورد و هر دو را قطع كرد. گَرد و غبارى از ميان آنان بلند شد. منافقان گفتند: على بن ابى طالب، كشته شد. سپس گَرد و غبار خوابيد و نگاه كردند. در اين هنگام، امير مؤمنان را بر روى سينه عمرو ديدند كه ريش او را گرفته و مى خواهد سر او را از تن جدا كند. سپس سرش را بُريد و آن را گرفت و به سوى پيامبر خدا آمد، در حالى كه بر اثر ضربتِ عمرو، خون از سرش جارى بود و از شمشيرش خون مى چكيد، و در حالى كه سرِ عمرو در دستش بود، چنين رجز مى خواند: «من، على و پسر عبدالمطّلبم مرگ براى جوانمرد، از فرار بهتر است». آنگاه پيامبر خدا فرمود: «اى على! بر او نيرنگ كردى؟». گفت: بلى اى پيامبر خدا! جنگ، نيرنگ است. » فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: ياعَلِيُّ ما كَرتَهُ؟ قالَ: نَعَم يا رَسولَ اللّهِ؛ الحَربُ خَديعَةٌ. »
📚تفسير القمّي: ج 2 ص 183، بحار الأنوار: ج 20 ص 226
👌بنابراین ما نباید دیگران را با غافلگیری بکشیم اما این حکم در مورد دشمنان در میدان نبرد مستثناء شده است .
❕در قضیه سلمان رشدی هم میدان , میدان نبرد است و سلمان رشدی در پناه دشمنان ما چون آمریکا و اسرائیل در حال کار بر علیه اسلام است , لذا چون میدان , میدان نبرد است ما می توانیم او را به صورت غافلگیرانه بکشیم .
❕ما اگر از این سخن هم کوتاه بیاییم باز هم می توانیم بگوییم که حکم اولیه و کلی آن است که کشتن غافلگیرانه در اسلام جایز نیست , اما هر حکم کلی و اولی قابل تخصیص است و مثلا در مواردی که ما راهی جز کشتن غافلگیرانه برای از بین بردن دشمن نداریم , در این صورت می توانیم از کشتن غافلگیرانه استفاده کنیم , چنان که وقتی مضطر شدیم می توانیم از گوشت خوک و شراب برای رفع گرسنگی و تشنگی استفاده کنیم .
❕امام صادق ع فرمود :
" هيچ حرام الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است ، حلال فرموده است » « لَيْسَ شَيْءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْه »
📚بحار الانوار : ج 72 ص 411
❕چرا که دین اسلام ، دین سهل و آسانی است و در مواردی که پیروانش در اضطرار و سختی اند ، احکامش را بر آنها تخفیف می دهد ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» « ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج » ( حج 78 )
👌بر همین اساس آیت الله مکارم شیرازی می نویسد :
"يعنى ايمان كشتن غافلگيرانه (ترور) را ممنوع كرده است، و به مؤمن اجازه اقدام به چنين كارى نمىدهد، اين در واقع يك اصل است و هيچ مانعى ندارد كه 👈بعضى از استثناهاى محدود و معدود داشته باشد "👉
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج2، ص: 457 ( پاورقی )
❕البته در مورد سلمان رشدی در
اینجا گفتیم که اساسا ممکن است بگوییم کشتن غافلگیرانه و تروری محقق نشده است زیرا ما به صورت علنی از ٣٠ سال پیش گفته بودیم که جان او دیگر برای ما احترامی ندارد و هر جا او را ببینیم می کشیم .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
http://ipasookh.ir