▫️ادامه 👇 ❕در مورد فلسفه تبرک نیز برخی می نویسند : "انگيزه تبرك يكى از دو چيز است: 1 - ترقب آثار معنوى و فيض الهى كه از مجراى علل غير طبيعى به انسانها مى‌رسد و نمونه هاى‌آن را يادآور شديم: 2 - مهر و مودّت به پيامبر و فرزندان و ياران او يكى از دستورات قرآنى است و طبعا مهر و علاقه براى خود مظهرى لازم دارد و اين مظهر، در حال حيات، به آن گونه صورت مى‌گيرد كه صحابه انجام مى‌دادند، ولى در حال ممات، ابراز چنين مهرى براى خود مظاهرى دارد كه مهمترين آنها، ابراز شادى در سالگرد ولادت، و ابراز اندوه در ايام وفات آنها و به هنگام حضور در مشاهد آنان بوسيدن در و ديوار مرقد و ضريح مطهر است و همۀ اينها برخاسته از مهر ريشه‌دار و ديرينه است كه در قلوب مسلمين جاى گرفته و در حقيقت اين گروه كه در و ديوار و ضريح پيامبر رامى بوسند به تخته و آهن عشق نمى‌ورزند بلكه به خود پيامبر عشق مى‌ورزند ولى چون دستشان به معشوق نمى‌رسد به آثار منتسب به وى ابراز علاقه مى‌كنند " 📚فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی ج ٣ ص ٣١٣ ❕همینطور در روایات ما به تبرک جستن از قبور امامان علیهم السلام تاکید شده است : " بَابُ اسْتِحْبَابِ التَّبَرُّكِ بِمَشْهَدِ الرِّضَا وَ مَشَاهِدِ الْأَئِمَّةِ ع‏ " 📚وسائل الشیعه ج ١٤ ص ٥٦١ باب ٨٣ _ مستدرک الوسائل ج ١٠ ص ٣٥٧ باب ٦٥ 👌در مورد گره زدن پارچه به ضریح اولیاء الهی نیز گفتنی است : ❕اگر غرض آن است که پارچه گره زده شده متبرک شود و بعد باز شود و  مورد استفاده و تبرک قرار گیرد , این عملکرد صحیح است اما اگر غرض آن است که پارچه گره زده تا مدت زمان طولانی به ضریح بماند و وقتی به مرور زمان خود به خود گره پارچه باز شد , این با ز شدن نشان از برآورده شدن حاجت تلقی شود , چنین عملکردی مستند و مورد تایید نیست و از خرافات تلقی می شود , چنان که آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه می گوید : "سجده كردن بعضى از عوام در برابر اين قبور مقدّس، تعبيراتى كه بوى الوهيّت نسبت به آنان مى‏دهد، گره زدن چيزى به ضريح آنان و مانند اين‏ها، همه از امور ناشايست و مشكل آفرين است و چهره يك كار مثبت و بسيار سازنده (زيارت) را دگرگون مى‏سازد، و بهانه به دست اين و آن مى‏دهد تا مردم را از بركات زيارت محروم سازند. " 📚شیعه پاسخ می گوید ص ١١٢ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir