▫️ادامه 👇
👌در مورد ابطح هم گفتنی است که " ابطح مكانى بين مكّه و منى است . اين مكان امروزه جزء شهر مكّه است، ميدان فعلى معابده و خيابان آن به سمت منى، ابطح قديم است. از آن در باب حج سخن گفته شده است. "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج ١، ص: ٢٢٠
❕اشکال کننده با استناد به یک روایتی مدعی شده بود که اولین نزول وحی بر پیامبر در ابطح بوده است . روایت مذکور به نقل علامه مجلسی چنین است که پیامبر فرمود :
" در ابطح بر دست خود تكيه كرده خوابيده بودم و على در جانب راست من و جعفر طيار در جانب چپ من و حمزه در پايين پاى من خوابيده بودند ناگاه صداى بال جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل را شنيدم و از صداى بال ايشان دهشتى مرا عارض شد پس شنيدم كه اسرافيل به جبرئيل مىگفت: بسوى كداميك از اين چهار نفر مبعوث شدهايم؟ پس جبرئيل اشاره كرد بسوى من و گفت: بسوى اين مبعوث شدهايم كه محمد نام دارد و بهترين پيغمبران است، و آن كه در جانب راست او خوابيده است برادر و وصىّ اوست و او بهترين اوصياى پيغمبران است، و آن كه در جانب چپ او خوابيده است جعفر پسر ابو طالب است كه با دو بال رنگين در بهشت پرواز خواهد كرد، آن ديگرى حمزه است كه سيّد شهيدان در روز قيامت "
📚حياة القلوب، ج ٣ ، ص: ٦٧٧
❕این روایت در مقام بیان اولین وحی نازل شده بر پیامبر نیست , زیرا روشن شد که اولین وحی در غار حراء بوده است و امیر مومنان ع هم تنها همراه پیامبر بوده است و طبق نقل نهج البلاغه و نقلهای دیگر , در آغاز نزول وحی , جز علی و خدیجه علیهما السلام , فرد دیگری به پیامبر ایمان نیاورده بود : " أَبُو جَعْفَرٍ ع مَا أَجَابَ رَسُولَ اللَّهِ ص أَحَدٌ قَبْلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ خَدِيجَةَ ع "
📚كمال الدين و تمام النعمة، ج ١ ، ص: ٣٢٨
❕بنابراین در توضیح روایت مذکور که سخن از ایمان آوردن افراد دیگری هم به میان آورده گفتنی است :
👌 مطابق سایر روایات : پس از نزول آغازین وحی و ایمان آوردن امام علی و حضرت خدیجه س و آغاز دعوت پنهانی پیامبر اسلام به تدریج افراد دیگری نیز به پیامبر گرامی اسلام ایمان آوردند تا زمانی که سه سال دعوت پنهانی گذشت و پیامبر مامور به دعوت آشکارا شدند : " ثُمَّ أَسْلَمَتْ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ زَوْجَةُ النَّبِيِّ ص ثُمَّ دَخَلَ أَبُو طَالِبٍ إِلَى النَّبِيِّ ص وَ هُوَ يُصَلِّي وَ عَلِيٌّ ع بِجَنْبِهِ- وَ كَانَ مَعَ أَبِي طَالِبٍ ع جَعْفَرٌ فَقَالَ لَهُ أَبُو طَالِبٍ صِلْ جَنَاحَ ابْنِ عَمِّكَ- فَوَقَفَ جَعْفَرٌ عَلَى يَسَارِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَبَدَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ بَيْنِهِمَا- فَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُصَلِّي- وَ عَلِيٌّ وَ جَعْفَرٌ وَ زَيْدُ بْنُ حَارِثَةَ وَ خَدِيجَةُ يَأْتَمُّونَ بِهِ- فَلَمَّا أَتَى لِذَلِكَ ثَلَاثَ سِنِينَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِين ... "
📚تفسیر قمی ج ١ ص ٣٧٨ _ سعد السعود ص ٨٦ _ مراه العقول ج ٧ ص ١٧٧
❕روایت مورد بحث در مورد ابطح می تواند ناظر به این نکته باشد که وقتی پیامبر اسلام در ابطح بودند و افرادی مسلمان شده بودند و سه سالی از دعوت گذشته بود , جبرئیل بر پیامبر مبعوث می شود و ماموریت اظهار و دعوت علنی را بر پیامبر عرضه می کند لذا مطابق نقل یعقوبی , پیامبر اسلام از ابطح دعوت علنی و آشکار خود را آغاز کرد : " ثم امره الله عز و جل ان یصدع بما ارسله فاظهر امره و اقام بالابطح ... "
📚تاریخ یعقوبی ج ٢ ص ٢٤
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir