▫️ادامه 👇
👌همه پرسی و رفراندوم و رجوع به آراء مردم در مسائل بسیار مهم و سرنوشت ساز که مردم می توانند حول آن تامل و تصمیم گیری کنند , هم در قانون اساسی پیش بینی شده و هم تاکنون سه بار در تاریخ انقلاب همه پرسی عمومی برگزار شده است , چنان که برخی می نویسند :
" بهموجب اصول قانون اساسى جمهورى اسلامى، تنها مرجع قانونگذارى در ايران، مجلس شوراى اسلامى است كه مىتواند براى همه امور كشورى قانون وضع كند. با اين همه، قانوناساسى براى ارج نهادن به حاكميت ملى و دخالت ملت در سرنوشت خويش، مسئله همهپرسى را مطرح نمود كه براساس آن آحاد ملت مىتوانند در مسائل مهم و اساسى، بهطور مستقل و مستقيم تصميمگيرى كنند.
پس از انقلاب اسلامى، براى اولين بار در فروردين سال 1358 و به پيشنهاد رهبر كبير انقلاب، همهپرسى و مراجعه به آراى عمومى بهمنظور تعيين نوع حكومت برگزار گرديد كه دراينباره ملت ايران با اكثريت قاطع نظام جمهورى اسلامى را پذيرفتند؛ چنانكه اصل اول قانون اساسى نيز بدين موضوع اشاره كرده است. همچنين تاكنون دوبار پس از تصويب قانون اساسى ازسوى خبرگان و اصلاح آن توسط شوراى بازنگرى، همهپرسى صورت گرفته است كه در هر دو بار، مردم به مصوبات و اصول تنظيمشده از سوى دو نهاد فوق، رأى مثبت دادهاند. بنابراين تجديدنظر در قانون اساسى بايد از طريق همهپرسى صورت گيرد. گفتنى است اين نوع همهپرسى پس از امضاى مصوبات شوراى بازنگرى از سوى مقام رهبرى (اصل 177)، قابليت اجرا مىيابد و به تصويب نمايندگان مجلس نيازى ندارد.
افزون بر اين بهموجب اصل 59 قانون اساسى، مراجعه به آراى عمومى بايد به تصويب دوسوم كل نمايندگان مجلس نيز برسد. براى بررسى تقاضاى همهپرسى كميسيون ويژهاى مركب از پانزده نفر از نمايندگان با رأى مستقيم مجلس تشكيل مىشود تا پس از بررسى موضوع، گزارش خود را به مجلس تقديم نمايد "
📚آشنايى با قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران، ص: 174
👌حال برخی انتقاداتی از رهبری مطرح می کنند که ایشان موافق رجوع به رای مردم و همه پرسی نیستند , در حالی که توجه ندارند که ایشان تصریح کردند که👈 مقصودشان همه پرسی و رفراندوم در تمام مسائل است و روشن است که مردم در تمام مسائل اعم از مسائل ریز سیاسی و اقتصادی و اجتماعی تخصص ندارند تا بخواهند در همه پرسی شرکت کنند 👉 و اسلام نیز چنین مشورت و همه پرسی با افراد غیر متخصص در موضوعات غیر تخصصی شان را توصیه نمی کند , بلکه با صراحت در روایات تصریح شده است که مشورت باید با افرادی باشد که در موضوع مورد مشورت تخصص و آگاهی و تجربه داشته باشند :
" قِيلَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص مَا الْحَزْمُ قَالَ مُشَاوَرَةُ ذَوِي الرَّأْيِ وَ أَتْبَاعِهِمْ _ خير من شاورت ذوو النّهى و العلم و أولوا التّجارب و الحزم. _ مَن شاوَرَ ذَوي الألبابِ، دُلَّ عَلَى الصَّواب "
📚المحاسن، ج2، ص: 600 _ غرر الحكم و درر الكلم، ص: 356 _ الإرشاد: ج 1 ص 300
👌پیامبر اسلام هم در جنگ احد نرفت مسائل خاص نظامی و دفاعی را با مردم کوچه و بازار و غیر متخصص در میان نگذاشت بلکه با فرماندهان نظامی اش در مورد نحوه مواجه با دشمن مشورت کرد :
📚فروغ ابدیت ص ٥٢٨
👌مردم در مسائل غیر تخصص خود وارد صحنه می شوند و رییس جمهور و نماینده مجلس انتخاب می کنند تا آنها به وکالت از مردم امور را سامان دهند و مردم از این طریق مورد مشورت قرار میگیرند , چنان که پس از انقلاب بارها و بارها همه پرسی در این جهت صورت گرفته است و مردم نمایندگان مجلس و رییس جمهور را انتخاب کرده اند .
▫️رهبری انقلابی به زیبایی متذکر این نکات شدند و فرمودند :
" حرف مردم کجا است؟ خب مردم در همهی مسائل که حرف ندارند، [ضمناً] یک حرف ندارند؛ باید فکر کنند، مطالعه کنند. حرف مردم سازوکاری دارد. حرف مردم همین است که الان وجود دارد؛ یعنی یک نفر را به عنوان رئیسجمهور انتخاب میکنند؛ این حرف مردم است. یک عدّهای را به عنوان نمایندهی مجلس انتخاب میکنند؛ این حرف مردم است. حرف مردم را اینجوری میشود فهمید دیگر.
حالا یکی از برادرها گفت رفراندوم؛ اینجوری گفتند که👈 اگر چنانچه شما از اوّل در همهی مسائلی که پیش میآمد رفراندوم میکردید، حالا آن حسّاسیّت روی رفراندوم وجود نداشت. کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟👉 مگر همهی مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت میکنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور میشود رفراندوم کرد، در مسائلی که تبلیغات میشود کرد، از همه طرف حرف میشود زد؟ اصلاً یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفتگو و دوقطبیسازی میکنند برای اینکه یک مسئلهای رفراندوم بشود. 👈در همهی مسائل رفراندوم بکنیم؟👉 یعنی قضایا اینجوری نیست که آدم اینجور ساده از رویشان [عبور کند]."
🌐
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=52554
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir