اجبار کنیزان بر زنا !!!! 🤔 : ❓شبهه می کنند که خداوند در سوره نور گفته است که اگر کنیزانتان قصد زنا ندارند آنان را به زنا مجبور نکنید مفهوم این سخن یعنی اگر آنان قصد زنا دارند اجبار کردنشان به زنا بی اشکال است !!!!! 💠💠 👌خداوند می فرماید : " كنيزان خود را براى تحصيل متاع دنيا مجبور به خودفروشى نكنيد اگر آنها ميخواهند پاك بمانند " " وَ لا تُكْرِهُوا فَتَياتِكُمْ عَلَى الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا " ( نور ٣٣ ) ❕بعضى از مفسران در شان نزول اين جمله گفته‏اند: " عبد اللَّه بن ابى" شش كنيز داشت كه آنها را مجبور به كسب در آمد براى او از طريق خودفروشى مى‏كرد! هنگامى كه حكم اسلام درباره مبارزه با اعمال منافى با عفت (در اين سوره) صادر شد آنها به خدمت پيامبر ص آمدند و از اين ماجرا شكايت كردند آيه فوق نازل شد و از اين كار نهى كرد" 📚مجمع البيان" ذيل آيه مورد بحث و" تفسير قرطبى" (با مختصر تفاوت). 👌آیه فوق به این معنا نیست که اگر کنیز خودش تمایل به زنا داشت , اجبارش به زنا بی اشکال است , چنین مفهوم گیری از آیه مخالف خود قرآن است و مردود , زیرا حکم مسلم قرآن است که زنا در هر صورتی حرام است و مساعدت و یاری در امر حرام هم گناه بین و روشن است , چنان که خداوند می فرماید : «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِيلا » « و نزديك زنا نشويد كه كار بسيار زشت و بد راهى است » (اسراء 32 ) ▫️و می فرماید : "  تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان‏ " " در راه نيكى و پرهيزگارى با هم تعاون كنيد و (هرگز) در راه گناه و تعدى همكارى ننمائيد " ( مائده ٢ ) 👌بنابراین قرینه و دلیل قطعی وجود دارد که نمی توان از آیه فوق مفهوم گیری بر جواز اجبار بر زنا کرد . ❕از سوی دیگر اکراه و اجبار بر زنا در صورتی است که کنیز تمایلی به زنا نداشته باشد , وقتی خودش تمایل به زنا دارد , دیگر اجبار کردن او معنا پیدا نمی کند و دیگر جای این بحث نیست که بگوییم مفهوم آیه آن است که اگر خود کنیز متمایل به زنا بود , اجبارش بی اشکال است , بر همین اساس در تفسیر نمونه می خوانیم : " ذكر اين نكته نيز لازم است كه جمله إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً (اگر آنها مى‏خواهند پاك بمانند ...) مفهومش اين نيست كه اگر خود آن زنها مايل به اين كار باشند اجبار آنها مانعى ندارد، بلكه اين تعبير از قبيل" منتفى به انتفاء موضوع" است زيرا عنوان" اكراه" در صورت عدم تمايل صادق است و گر نه خودفروشى و تشويق به آن به هر حال گناه بزرگى است ( و در صورت تمایل به زنا دیگر اجبار به زنا معنا ندارد ) اين تعبير براى اين است كه اگر صاحبان اين كنيزان مختصر غيرتى داشته باشند به غيرت آنها بر خورد مفهوم آيه اين است اين كنيزان كه ظاهرا در سطح پائينترى قرار دارند مايل به اين آلودگى نيستند شما كه آن همه ادعا داريد چرا تن به چنين پستى در مى‏دهيد؟! " 📚تفسير نمونه، ج‏14، ص: 462 ▫️ادامه 👇