پاسخی به مطلب کانال معاند در مورد روایتی منسوب به امیر مومنان علیه السلام !!! ❕معاند در گذشته با استناد به روایتی شبهاتی را در مورد امیر مومنان علیه السلام مطرح کرده بود که ما در ذیل پاسخ او را دادیم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5615 ❕در پاسخ او گفتیم که در سند روایت محمد بن عیسی بن عبید می تواند باشد که علمای رجالی او را تضعیف کرده اند , علمایی به مانند شیخ طوسی و شیخ صدوق و ( استاد شیخ صدوق ) و  ... ▫️معاند در پاسخ ما گفته است که علمای دیگر رجالی مانند نجاشی و کشی و علامه حلی و .... او را مدح و توثیق کرده اند , بنابراین روایت او معتبر است !!!! 👌معاند بیسواد توجه ندارد که طبق تصریح علمای بزرگ شیعه ,  در هنگام تعارض جرح و تضعیف با تعدیل و مدح , جرح و تضعیف مقدم است . ▫️صاحب معالم می گوید مشهور در نزد اکثر علمای شیعه در این صورت تقدیم جرح است و صاحب نهایه الدرایه هم این قول را به مشهور علمای شیعه نسبت می دهد و صاحب مقباس الهدایه نیز این قول را به جمهور علمای شیعه نسبت می دهد : "  معالم الاصول: ص 207_ نهاية الدراية: ص 379 _  مقباس الهداية، ج 2، ص 112 ) ▫️شهید اول و شهید ثانی هم تصریح می کنند که در هنگام تعارض بین جرح و تعدیل , جرح مقدم می شود : "  و لو تعارض الجرح و التعديل قدم الجرح، لاستناده إلى اليقين _و إذا تعارض الجرح و التعديل فالجرح مقدّم. " 📚الدروس ج 2 ص 80 _ مسالک الافهام ج 7 ص 467 👌شیخ بهایی نیز می گوید که مشهور نزد علمای شیعه در هنگام تعارض جرح و تعدیل , تقدیم جرح است : " و قد اشتهر أنه إذا تعارض الجرح و التعديل قدم الجرح. " 📚مشرق الشمسین ص 273 ✍علامه شرف الدین هم ادعای اجماع علمای شیعه را کرده است در تقدیم جرح بر تعدیل : " و قد تقرّر بالاجماع تقديم الجرح على التعديل في مقام التعارض." 📚ابو هريرة: ص 192 ▫️اشکال دیگر ما آن بود که در سند روایت مذکور , ابوالصباح الکنانی مستقیما از اصبغ نقل روایت می کند , در حالی که به تصریح علمای بزرگ رجالی شیعه مانند صاحب تکمله الرجال و صاحب تنقیح المقال , امکان ملاقات این دو وجود نداشته و اصبغ سال ٦٠ از دنیا رفته و الکنانی تازه در حدود سال 100 تازه به دنیا آمده است , بنابراین راویانی در این بین بوده که ذکر نشده اند , لذا روایت مذکور مرسل و ضعیف است . ▫️معاند به این استدلال ما دو اشکال کرده است : 1 _ آقا بزرگ تهرانی , صاحب کتاب الذریعه گفته است که اصبغ بعد از سال 100 از دنیا رفته است , بنابراین امکان ملاقات اصبغ با کنانی است !!!! 👌این پاسخ معاند قابل توجه نیست , زیرا با وجود تصریح رجالیونی که تخصصشان در شناخت راویان حدیث است و آنان تصریح به عدم امکان ملاقات آن دو کرده اند , نمی توان به قول آقا بزرگ تهرانی اعتماد کرد . ▫️از  سوی دیگر , شیخ طوسی نیز اصبغ را تنها از یاران امام علی و امام حسن علیهما السلام می شمرد , در حالی که اصبغ اگر تا بعد از سال 100 زنده بوده است , باید از یاران امام سجاد و امام باقر و حتی امام صادق علیهم السلام هم معرفی می شد : " عده في رجاله- مع توصيفه له بالتميمي الحنظلي- من أصحاب أمير المؤمنين ع  و عده من غير توصيف من أصحاب الحسن ع‏ " 📚معجم رجال الحديث و تفصيل طبقات الرواة، ج‏4، ص: 133 2 _ معاند در یک ادعای سست دیگر مدعی می شود که حتی اگر روایت مرسل هم باشد باز حجت است , زیرا راوی آن الکنانی است که مراسیل او حجت است !!!! 👌برخی از علمای شیعه در مورد برخی از راویان که به عنوان اصحاب اجماع معرفی می شوند ,  ادعا کرده اند که مراسیل آنان حجت است و الکنانی جزء راویان اصحاب اجماع نیست , بنابراین معاند به دروغ یک قاعده رجالی در تصحیح مراسیل الکنانی از جیب خود ابداع کرده است , در ذیل در مورد اصحاب اجماع توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/325 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir