شرک آدم و حوا به خداوند !!!! 🤔 : ❓اینکه برخی شبهه می کنند که در قرآن سوره اعراف آمده که حضرت آدم و حوا به خداوند شرک ورزیدند چقدر واقعیت دارد ?!!! 💠💠 ▫️خداوند در سوره اعراف می فرماید : " او خدايى است كه شما را از نفس واحدى آفريد و همسرش را نيز از جنس او قرار داد تا در كنار او بياسايد سپس هنگامى كه با او نزديكى كرد حملى سبك برداشت كه با وجود آن به كارهاى خود ادامه مى‏داد، و چون سنگين شد، هر دو از خداوند و پروردگار خويش خواستند (كه نسل صالحى به آنان دهد و عرضه داشتند) اگر نسل صالحى به ما دهى از شاكران خواهيم بود - اما به هنگامى كه نسل صالحى به آنها داد ( دو صنف از فرزندان آنان یعنی مردان و زنان ) براى خدا شريكهايى در اين نعمت كه به آنها بخشيده بود قائل شدند، خداوند برتر است از آنچه شريك او قرار مى‏دهند! - آيا موجوداتى را شريك او قرار مى‏دهند كه چيزى را نمى‏آفرينند و خودشان مخلوقند؟! " هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْكُنَ إِلَيْها فَلَمَّا تَغَشَّاها حَمَلَتْ حَمْلاً خَفِيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَيْتَنا صالِحاً لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ فَلَمَّا آتاهُما صالِحاً جَعَلا لَهُ شُرَكاءَ فِيما آتاهُما فَتَعالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ أَ يُشْرِكُونَ ما لا يَخْلُقُ شَيْئاً وَ هُمْ يُخْلَقُونَ " ( سوره اعراف آیات 189 تا 191 ) ❗️نخست باید توجه داشت که قرآن با صراحت كامل آدم را پس از انقلاب روحى، فرد برگزيده و هدايت شده اى معرفى مى كند و مى فرمايد: «ثُمَّ اجْتَبٰاهُ رَبُّهُ فَتٰابَ عَلَيْهِ وَ هَدىٰ‌» . «خدا او را برگزيد و به سوى او با رحمت و رأفت نگريست و هدايت نمود». ( طه 122 ) ▫️بنابر اين، آدم به نص قرآن هدايت يافته است. و در آيۀ ديگر به روشنى مى رساند: آن كس كه خدا او را هدايت كند، گمراه نمى شود، چنانكه مى فرمايد: «وَ مَنْ يَهْدِ اللّٰهُ فَمٰا لَهُ مِنْ مُضِلٍّ‌...» . «هر كسى را خدا هدايت كند، براى او گمراه كننده اى نيست».  ( سوره زمر آیه 37 ) 👌هرگاه آدم هدايت شدۀ الهى است و براى چنين شخصى گمراهى نيست، ديگر چنين فردى نمى تواند با خدا پيمان توحيد ببندد، آنگاه پيمان خود را زير پا نهاده و در شمار مشركان درآيد. ❗️با توجه به مقدمه ذکر شده گفتنی است که در تفسیر آیه فوق دو دیدگاه است که به نظر ما دیدگاه دوم صحیحتر است و ترجمه آیات نیز طبق دیدگاه دوم عرضه شد , دودیدگاه مورد اشاره از قرار ذیل است : ▫️1 _ برخی در تفسیر آیات فوق می نویسند : " معناى جمله: (خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ) اين نيست كه خدا كليه بشر را در يك آن از نفس مقدس حضرت آدم آفريده باشد. بلكه هر انسانى را از نفس پدرش آفريده و مى‏آفريند كه اولين نفر آنان اولين فرزند حضرت آدم بوده است. و آخرين نفر آنان آن كسى است كه براى آخرين مرتبه از پدر خويشتن آفريده خواهد شد. پس: با توجه به معناى فوق كه دقيق و در عين حال واضح است ميتوان گفت: نفس هر پدرى نسبت به فرزند خويشتن (نَفْسٍ واحِدَةٍ) است. از سوى ديگر: شايد سرّ اينكه فرموده: (وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها) و نظير آيه يكم سوره: نساء نفرموده: (و خلق منها زوجها) اين باشد كه زوجه هر مردى را از جنس خودش قرار داد تا با وى سنخيت داشته باشد از جمله آياتى كه اين معنا را تأييد ميكند آيه 11 سوره: شورى است كه ميفرمايد: (جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً) يعنى خدا زنان شما را از جنس خودتان قرار داد، تا با شما سنخيت داشته باشند. پس: با توجه به مطالب سابق الذكر شايد بتوان گفت: منظور از تثنيه بودن كلمه‏هاى: (دَعَوَا اللَّهَ، رَبَّهُما، آتاهُما، جَعَلا) كه در آيه 188- 189- بكار رفته‏اند حضرت آدم و حواء نيست. بلكه چنانكه گفتيم منظور: هر نفس و زوجه وى ميباشد. و كلمه (يُشْرِكُونَ) كه جمع و در آخر آيه- 190- ميباشد نيز اين معنا را تأييد مينمايد. با تجزيه و تحليل مطالب نام برده بخوبى روشن ميشود كه منظور: هر زن و شوهرى است كه در گذشته و آينده مشرك بوده و باشند. به استثناى حضرت آدم عليه السّلام كه معصوم بود و حضرت حواء كه از نظر شيعه دليلى بر مشركه بودنش وجود ندارد " 📚تفسیر آسان ج 6 ص 36 ▫️ادامه 👇👇👇