عصمت پیامبران در دریافت و ابلاغ وحی !!!!
🤔
#پرسش :
❓آيات ٢٧-٢٨ از سوره جن اثبات ميكند، الله به پيامبرانى كه برگزيده اعتماد نداشته و برايشان جاسوسانى قرار داده كه در مورد آنها به وى اطلاعات بدهند !!!!
إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا (٢٧)
لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَى كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا (٢٨)
اگر الله خداى خالق كائنات باشد؛
١) چرا به پيامبرانى كه خودش برگزيده اعتماد ندارد؟
٢) چرا بايد براى آنها جاسوس قرار بدهد؟
٣) مگر نه اينكه صاحب علم غيب است، پس چرا به شخص سومى نياز دارد كه به او اطلاعات برساند؟❗️❗️
💠
#پاسخ💠
▫️ما معتقدیم که هیچگاه شیطان نمی تواند پیامبران الهی را از مسیر مستقیم منحرف کرده و به عنایت و کمک خداوند هیچگاه شیطان به تعالیم پیامبران نفوذ نکرده و پیامبران کاملا در دریافت و ابلاغ وحی مصونیت داشته و تحت تصرف شیطان قرار نمی گرفتند , چنانچه که این نکته در روایاتی از امام صادق و امام رضا علیهما السلام مورد تاکید قرار گرفته است : " لَا يَخْتَارُ لِرِسَالَتِهِ وَ لَا يَصْطَفِي مِنْ عِبَادِهِ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ يَكْفُرُ بِهِ وَ يَعْبُدُ الشَّيْطَانَ دُونَهُ وَ لَا يَتَّخِذُ عَلَى خَلْقِهِ حُجَّةً إِلَّا مَعْصُوماً. "
📚توحید صدوق ص 407 _ عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 125
❕در آیات مورد استناد معاند هم خداوند همین معنا را مورد تاکید قرار داده که متاسفانه معاند با بیسوادی و کذب گویی در صدد تغییر معنای آیه و ایجاد شبهه بر آمده است .
❕در آیات مورد بحث چنین می خوانیم که خداوند می فرماید :
" عالم الغيب او است، و هيچكس را بر اسرار غيبش آگاه نمىسازد - مگر رسولانى كه آنها را برگزيده است و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار مىدهد.
تا بداند پيامبرانش رسالتهاى پروردگارشان را ابلاغ كردهاند، و او به آنچه نزد آنها است احاطه دارد، و هر چيزى را احصا كرده است. " ( سوره جن 26 تا 28 )
👌طبق آیات فوق خداوند فرشتگانی برای محافظت از وحی خود گماشته است تا وحی به صورت سالم به انبیاء برسد و شیطان در محتوای وحی تصرفی نکند و انبیاء به سهو و نسیان گرفتار نشده و وحی الهی را به صورت دست نخورده به مردم برسانند , چنانچه که مفسرین در ذیل آیات فوق می نویسند :
" منظور از آن در اينجا فرشتگانى است كه خداوند بعد از نزول وحى به آنها دستور مىدهد پيامبرش را از هر سو احاطه كنند، و از شر شياطين جن و انس و وسوسههاى آنها و آنچه اصالت وحى را خدشهدار مىكند، محافظت و پاسدارى نمايند، تا پيام الهى بىكم و زياد و بدون كمترين خدشهاى به بندگان ابلاغ گردد.
و اين خود يكى از دلائل معصوم بودن پيامبران است كه با نيروهاى غيبى و امدادهاى الهى، و مراقبت فرشتگان او، از لغزشها و خطاها مصون و محفوظند. "
📚تفسير نمونه، ج25، ص: 141
❕" از اين آيه مصونيت پيامبران در مسائل مربوط به وحى و ابلاغ دين اعم از تلقى، نگهدارى و ابلاغ كاملاً استفاده مىشود، زيرا جمله «فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً» گواه بر اين است كه خدا مراقبان و محافظانى را از همه جانب بر پيامبران تعيين كرده است. همگى مىدانيم كه جملۀ «بَيْنِ يَدَيْهِ» در لغت عرب به معنى «پيش رو» و جملۀ «وَ مِنْ خَلْفِهِ» به معنى «پشت سر» است و اين دو، كنايه از آن است كه پيامبران از همۀ جوانب تحت كنترل و مراقبت راصدان و مراقبان الهى مىباشند. و نتيجه اين رصدها و مراقبتها آن است كه از نفوذ عوامل مخرب به قلب پيامبران الهى جلوگيرى مىشود، نه شياطين در آن نفوذ مىكنند و نه پيامبران آن را فراموش مىنمايند. "
📚منشور جاوید ج 3 ص 194
▫️ادامه 👇👇👇