حلیت طعام اهل کتاب برای مسلمین !!! 🤔 : ❓خوردن گوشت خوک و نوشیدن الکل در اسلام حلال است  ❕❕ گوشت خوک و الکل در برخی ادیانِ به رغم قرآن، اهل کتاب(ادیانی که کتاب الهی دارند) حلال است . یعنی جزء طعامشان است . در اسلام ادعا شده که اینها را حرام کردند در حالی که آیه ی قرآن میگوید طعام اهل کتاب که الکل و گوشت خوک و . . . باشد بر مسلمانان حلال است : "امروز چيزهاى پاكيزه بر شما حلال شده است. طعام اهل كتاب بر شما حلال است و طعام شما نيز بر آنها حلال است.... " ( مائده ٥ ) آیه می‌گوید طعام اهل كتاب بر شما حلال است و طعام شما نيز بر آنها حلال است،فلذا الکل و گوشت خوک که طعام اهل کتاب است،بر مسلمین حلال است ❗️❗️ 💠💠 👌ما در قرآن کریم دو دسته آیات داریم . آیاتی که مطلق یا عام هستند و آیاتی که مقید یا خاص هستند . امیر مومنان علیه السلام در بیانی به این نکته اشاره کرده و می فرماید : " او (پيامبر اسلام) كتاب پروردگار شما را در ميانتان به يادگار گذاشت در حالى كه حلال و حرام خدا و واجبات و مستحبّاتش را بيان كرده بود و همچنين ناسخ و منسوخ آن و مباح و ممنوع آن را روشن نمود، خاص و عام آن را توضيح داد و پندها و مثلهايش را روشن ساخت و مطلق و مقيّد آن را بيان كرد و محكم و متشابه آن را معيّن فرمود " " كتاب ربّكم فيكم: مبيّنا حلاله و حرامه و فرائضه و فضائله و ناسخه و منسوخه و رخصه و عزائمه و خاصّه و عامّه و عبره و امثاله و مرسله و محدوده و محكمه و متشابهه، مفسّرا مجمله و مبيّنا غوامضه‏ " 📚نهج البلاغه خطبه اول ❕شارحین کلام فوق می نویسند : "منظور از خاص، آياتى است كه ظاهر آن عموميّت دارد ولى منظور از آن، مورد خاصّى است، مانند آيه ولايت: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»، سرپرست و ولىّ شما تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند همانها كه نماز را بر پا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند». ( مائده 55 ) و مى‏دانيم كه اين آيه، تنها يك مصداق بيشتر نداشت و آن امير مؤمنان على (ع) بود. ولى عام، آياتى است كه عموميّت دارد و همگان را شامل مى‏شود مانند: «السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما»، دست مرد و زن دزد را ببريد»! ( مائده 36 ) .... «مطلق» احكامى است كه بدون قيد و شرط بيان شده، مانند: «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ»، خداوند خريد و فروش را حلال كرده» ( بقره 275 ) و «مقيّد» حكمى است كه با قيد و شرطى بيان شده، مانند: «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ»، تجارتى كه از روى رضايت شما بوده باشد». ( نساء 29 ) روشن است كه جمع ميان مطلق و مقيّد ايجاب مى‏كند كه مطلق را به وسيله مقيّد، تقييد كنيم و در مثال بالا تنها معامله‏اى را صحيح بدانيم كه مورد تراضى‏ طرفين باشد." 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏1، ص: 242 👌و در مورد چرایی وجود آیات مطلق و عام و آیات مقید و خاص در قرآن نیز می نویسند : " پاسخ سؤال مشابهى كه در مورد آيات عام و خاص يا مطلق و مقيد مطرح مى‏شود نيز روشن گرديد. زيرا جمع ميان عام و خاص از طريق تخصيص و همچنين جمع ميان مطلق و مقيد يك جمع شناخته شده عرفى است و هرگز تناقض محسوب نمى‏شود. مثلًا اگر حكومتى در يك كشور اعلام كند كه صادرات مطلقاً آزاد است و سپس براى آن استثناهايى در نظر بگيرد؛ وجود اين استثناها دليل بر تضاد نيست مخصوصاً اگر اين كار به صورت يك سنّت و روش در آيد كه حكم عام را بگويند و سپس خاص و قيد آن را بياورند؛ بخصوص اين‏كه معمولًا حكمى بدون استثناء وجود ندارد. " 📚پيام قرآن، ج‏ 8، ص: 339 ❕در آیه مورد اشکال معاند آمده است : " امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شد و (همچنين) طعام اهل كتاب براى شما حلال است و غذاى شما براى آنها حلال مى‏باشد " " الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ طَعامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ وَ طَعامُكُمْ حِلٌّ لَهُم‏ " ( مائده 5 ) ❕مقصود از حلال بودن طعام اهل کتاب , مطلق طعام آنها نیست , چنانچه که در روایتی از ابی جارود آمده که می گوید : "از امام صادق علیه السلام در باره آیه «وَطَعامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ» پرسیدم و فرمود: منظور غلّه‌ها و سبزیجات است. " "سألت أبا جعفر (عليه السلام) عن قول الله عز و جل: وَ طَعامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ وَ طَعامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ، فقال (عليه السلام): «الحبوب و البقول». " 📚الکافی ج 6 ص 264 ▫️ادامه 👇