💠تعبد و استمناء . ♦️دو جوان ۱۵ ساله الف و ب را تصور کنید. جوان الف ازدواج می‌کند؛ ولی با همسر خود، شرط ضمن عقد می‌نماید که اصلاً با وی همبستر نشود؛ ولی از همسرش می‌خواهد که در مواقعی برایش استمنا، کند. جوان ب ازدواج نمی‌کند؛ اما در مواقعی استمنا، می‌کند. اکنون فرض کنید از عمر این دو جوان، مثلاً ده سال گذشته؛ طبق فتوای مشهور فقها، جوان الف، به خاطر استمناء توسط همسرش، گناهی مرتکب نشده؛ اما جوان ب، باز طبق فتوای فقها، ده سال گناه انجام داده است. 🔸نکته از هر دوی جوانها در طول ده سال، منی خارج شده و نتیجه عمل هر دو آنها همانند هم است؛ هرچند که یکی به وسیله خود و دومی به وسیله همسرش این عمل را مرتکب شده است. 🔹اینجا مسأله «تعبد» رخ می‌نماید؛ یعنی علماء اسلامی می‌گویند: درست است هر دو عمل به ظاهر یکسان است؛ ولی یکی گناه، و دیگری غیرگناه؛ اما ما حکمت این حکم را نمی‌دانیم و تعبداً می‌پذیریم که مرتکب این عمل «گناه کبیره» نشویم. . سؤال🧐 در کتب تربیتی دینی، برای استمناء مضرات بسیار متنوع روحی و جسمی برشمرده‌اند؛ همانند: ضعف بینایی، پریدگی رنگ، نقصان قوای حافظه، لاغری، ضعف و سستی زیاده از حد، بی‌اشتهایی، کج خلقی، عصبانیت، و ... آیا این مضراتِ استمناء، شامل استمناء توسط همسر نیز هست؟ یا اینکه چون استمناء توسط همسر، حرام نیست؛ خدا مضرات آن را نیز ، بر طرف می‌نماید؟ . 🔷پ.ن استمناء به هر نحوى (جز توسط همسر و کنیز) حرام، بلکه از گناهان کبیره شمرده شده است. (جواهر الکلام، ج۴۱، ص۶۴۷) البته برخى ، استمناء با دست کنیز و همسر را نیز حرام دانسته‌اند.(تذکرة الفقهاء، ج۲، ص۵۷۷) 👇👇 @Taammolate_talabegi