⁉️آیا هنگام ورود اسرای اهل بیت به کوفه مردم به آنان نان و خرما دادند؟ 🔹نقل شده که در هنگام ورود اسرای حسینی به کوفه مردم این شهر به کودکان بنی هاشم نان و خرما و حتی گردو داده اند و حضرت زینب با گرفتن آن خوراکی ها از دست کودکان گفته است: صدقه بر ما بنی هاشم حرام است!سپس با دیدن سر امام حسین بر بالای نیزه سرش را به محمل زده و در نتیجه سرش شکسته و از آن خون جاری شده است 🔻نقد: ناقل این جریان را مسلم جصاص ( گچ کار ) دانسته اند که به واقع معلوم نیست چه کسی است.این خبر امروزه به روضه ای جانسوز تبدیل شده است و برخی از مدافعان قمه زنی هم از باب تقریر معصوم به این واقعه استناد می کنند. ظاهرا کهن ترین منبع این داستان کتاب نورالعین فی مشهد الحسین منسوب به اسفراینی است.بعد از او طریحی و علامه مجلسی این داستان را به صورت مرسل نقل کرده و از آن پس به برخی مقاتل وکتب معاصر راه یافته است. 🔸کتاب نورالعین از کتب غیرمعتبر نزد محققان است.برخی معتقدند که این کتاب ساخته و پرداخته فردی مجهول در قرون بعدی است و انتساب آن به اسفراینی درست نیست( شرح ادله این قول خارج از حوصله این مختصر است) شهید قاضی طباطبایی این کتاب را از کتب بسیار ضعیف و غیر قابل اعتماد می داند.محدث قمی نیز در منتهی الآمال این قضیه را نقد کرده است( گرچه در نفس المهموم آنرا نقد نکرده است) این داستان از نظر محتوا هم اشکال دارد.در این خبر نقل شده که حضرت زینب گفته اند: صدقه بر اهل بیت حرام است در حالی که از دیدگاه فقهای سنی و شیعه آنچه بر بنی هاشم حرام است گرفتن زکات واجب از غیربنی هاشم است نه هر صدقه ای. 🔸اشکال دیگر تعارض آن با نقل های معتبر تاریخی است چرا که بنابراین داستان سر امام حسین(ع) در هنگام ورود اسرا به کوفه همراه آنان بوده است در حالی که طبق نقل تاریخی ابومخنف ( که کهن ترین و معتبرترین نقل تاریخی در زمینه تاریخ کربلاست) سر مطهر امام را همان روز عاشورا به حمید بن مسلم ازدی و خولی بن یزید سپردند تا آن را نزد عبیدالله ببرند.بنابراین هنگام ورود اسرا به کوفه سر امام همراه آنها نبوده است.( بدین ترتیب تمام روضه هایی که حاکی از همراهی کاروان اسراء با سر مطهر امام است خلاف واقع است) 📚مقتل جامع سیدالشهداء با تلخیص ج 2 ص595-592 👇👇 @Taammolate_talabegi