❇️بحثی پیرامون لزوم ترغیبِ دیگران به انتخابات در شرائط کنونی 🖋 روح الله رضائی باسمه تعالی 🔹با نظر به برخی از کبریات، شاید بتوان در خصوص ترغیب افراد به حضور در انتخابات و رأی دادن، قائل به وجوب شرعی شد. توضیح مطلب اینکه؛ 1⃣اولاً: بنا بر تصریح برخی بزرگان، تضعیف نظام جمهوری اسلامی حرام است. پر واضح است نظامی که، شیعه در سراسر جهان به آن شناخته میشود و در راس آن یک مجتهد شیعه حکومت میکند، ضعیف شدن آن باعث ضعیف شدن تشیع میشود، و هر «فعل» یا «ترک فعلی» که منجر به ضعیف شدن این نظام گردد از این جهت ، حرام میباشد. با کاهش مشارکت، این احتمال به صورت قوی وجود دارد که دشمنان اسلام و تشیع نسبت به این نظام طمع ورزیده و در فکر طرح و برنامه براندازی برآیند، یا تحریمها را تشدید کرده و بر حاکمیت و مردم فشار مضاعف ایجاد کنند، و یا حتی احتمال حمله ی نظامی را در سر بپرورانند پس باید به هر طریقی که باشد مانع از تضعیف گردیده و با ترغیب دیگران به شرکت در انتخابات، در جهت عدم تضعیفِ پایگاه مردمی نظام اسلامی کوشید. 2⃣ ثانیا: ممکن است که گفته شود؛ یقینی به تضعیف نظام نداریم، پس نمیتوان گفت که، تکلیفی در خصوص «شرکت در انتخابات» متوجه افراد میشود. پاسخ این است که؛ از آنجا که محتمل قوی است، حتی احتمال تضعیف نظام و تبعاتی که بر آن مترتب است، کافی است در اینکه بگوییم باید احتیاط کرده و ملتزم به آن الزام گردید. و به بیان دیگر،در چنین اموری (تضعیف تشیع) که از امور مهمه ی اسلام محسوب میشود، صِرف احتمال، کافی است که تکلیف به گردن ما بیاید و مجرای برائت هم نیست. 3⃣ ثالثا: برخی از اهل تحقیق این گونه میفرمایند که «خوف تضعیف» هم کافی است و نیاز به یقین نیست، همانطور که در «خوف ضرر» هم بزرگان فرموده اند که، مثلاً اگر خوف داریم که ناقل بیماری به غیر باشیم، باید پرهیز کنیم، هرچند اطمینان نداشته باشیم. در مقام هم، «خوف خطر» برای اصل نظام شیعی هست که قطعاً بالاتر از یک بیماریست. 4⃣رابعا: هرچند، مجالِ نقض و ابرام و بررسی تزاحمات و غیره وجود دارد، لکن شبهه ی وجوبِ عینیِ مشارکت در انتخابات و ترغیب دیگران به مشارکت، بسیار قوی است؛ با توجه به این که من به الکفایه قائم نیست و یا لااقل مشکوک است که قائم باشد که در این صورت نیز مجرای اشتغال است ظاهراً. 5⃣خامسا: اگر بگوییم؛ اصل «شرکت در انتخابات» به عنوان جلوگیری از «تضعیف نظام اسلامی» واجب است، پس میتوان اینگونه ملتزم شد که، امر به «رأی دادن و شرکت در انتخابات» از باب امر به معروف، واجب است. 6⃣ سادسا : لازم به ذکر است، این موارد، تشخیص نگارنده از صغریاتِ مسئله است و ممکن است که کسی در برخی صغریات، نظر دیگری طبق حجت، داشته باشد. ⬅️به نظر میرسد براساسِ کبریات و صغریاتِ ذکر شده است که، مرحوم امام (رضوان الله علیه) فرمود: در برخی مقاطع چه بسا عدم حضور و مسامحه، در راس گناهان کبیره باشد. ومقام معظم رهبری (مدظله العالی) تأکید دارند: "همه‌ی کسانی که مخاطبانی دارند، وظیفه‌ دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند. علمای اَعلام، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتی‌ها، جوانها، افراد در داخل خانواده، اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند و مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند". 🔰خلاصه اینکه؛ تردیدی به جای نمیماند که، مهم ترین کاری که از اساتید حوزه و دانشگاه بر می‌آید اقناع مخاطبان است (اعم از شاگردان و...). بعضی ذهن ها شبهه دارند و ترغیب به مشارکت در انتخابات را بی اثر می‌دانند و حتی این دغدغه را ندارند که بین اقوام و آشنایانِ خود، تبلیغ برای حضور در انتخابات کنند. اگر شاگردان و مخاطبان اقناع شوند، هر کدام می‌توانند عده ی زیادی را به میدان آورده و این زنجیره را کامل کنند ان شاءالله. البته ترغیب و اقناع باید با معرفی راهکار های عملیاتی و معقول باشد که بحمد الله بسته های کاربردی خوبی در این باره توسط کارگروه های مختلف تدوین شده و باید به شاگردان ارائه شود. امید است، در قیامت شرمنده امیرالمومنین (علیه السلام) نباشیم. و پناه میبریم به خدا از این که ذره ای بتوانیم در تقویتِ نظامی که مروج "اشهد انّ علیا ولی الله" است تلاش کنیم، ولی از آن تلاش دریغ کنیم. @Tanbiholomah