آیا زرتشت در گاتها مخالف
#قربانی_کردن حیوانات است؟
✅ پاسخ :
انتساب گاتها به
#زرتشت غیرقابل اثبات است.امروزه
#اوستا شناسان بزرگ بابررسی متون گاتها مشخص کرده اند که متن گاتها متنی یک دست نیست و دارای ادبیات، گویش و ضمایر متفاوت است.
در بسياری موارد حالت صرفی نام زرتشت از سوم شخص و يا ضمير غايب، تبديل به اوّل شخص و ضمير حاضر شده است. در يك مورد نام زرتشت به دليل ضمير غايب و اشاره به زمان گذشته، به طور كلي حذف شده است.(موبدشهزادي، هات 28 ،بند 6)
ژان كلنز، استاد بلژيكی زبانها و دينهای هندوايرانی در كلژ دو فرانس پاريس
و يكی از نامدارترين پژوهشگران اوستا و گاتها در جهان است. او در اینباره می نویسد:
سرايش گاتها كار يك گروه ديني
بوده است كه از دو مكتب گوناگون برخواسته بوده اند.
(مقالاتی درباره زرتشت و دین زرتشتی ص109 و 112)
البته موبدان و زرتشتیان همواره سعی کرده اند گاتها را به زرتشت ربط دهند، امّا هیچگاه دلیل منطقی و علمی ارائه نکرده اند!
در مورد قربانی درگاتها،باید گفت به دلیل تحریف مترجمین فارسی اوستا قربانی کردن در گاتها حذف شده و خوانندگان فارسی گاتها هیچگاه اشارات گاتها به قربانی را نخواهند دید!
به همین دلیل ما برای آگاهی پیدا کردن از گاتها باید به ترجمه های خارجی رجوع کرده و نظر متخصّصین غربی را بنگریم.
پرُدس اُکتُر شروو (Prods Oktor Skjaervo) استاد دانشکده زبانها و تمدّن خاور نزدیک دانشگاه هاروارد ایالات متحدّه امریکا در ترجمه هات ۳۴ بند ۱:
"اين عمل خطابه و قربانی كه حال از طريق آن ناميرايي و همچنين نظم كيهانی رابرای خود بدست مياوری، اي مزدا، و فرمان تماميت مقدمترين سهم آنها به توداده ميشود، ای اهورا، توسّط ما كه در بيشترين تعداد در اينجا گرد آمده ايم."
در این هات صراحتا به
#مراسم #قربانی دست جمعی اشاره شده است.
اکترو شروو نیز در مقدّمه هات ۲۹ زرتشت را به اولین قربانی کننده برای اهورا مزدا معرّفی میکند.
ژان کلنز نیز در ترجمه هات ۳۴ بند ۳می نویسد:
"برای تو ای اهوره و برای اشه ما همه رمگان را به مثابه نذر در اختیار تو می نهیم"
نتیجه:👇
زرتشت نخستین قربانی کننده معرفی شده ومراسم قربانی و نذر گروهی برگزار میکند.
شکایت زرتشت از قربانی کردن گاو، دلیل بر نهی قربانی نیست، گاو در باور زرتشت موجودی مقدّس است و نباید قربانی گردد.
محقّق : محمّد پورعلی
🌐
@Anti_Archaism
🌐
@adyan8