💢
صبحانه با زرافهها؛ "کتاب باز" پوچگرای سینمای ایران
✍
زهرا راد
✅صبحانه بازرافهها آخرین ساخته سروش صحت، نسخه مردانه فیلم توقیفی "ارادتمند؛ نازنین، بهاره تینا"ست که حالا در قامتی مردانه بازسازی شده است. داستان چند مرد بیهدف و عیاش؛ چیزی بیش از قرائتی پوچگرایانه از زندگی انسان عصر حاضر که هدفی جز لذت بردن ندارد، در لباس یک کمدی با پایان سیاه و چاشنی جملات فلسفی بیخاصیت، به خورد مخاطب نمیدهد.
ناگفته نماند که این کمدی نامرغوب به شوخیهای سخیف، الفاظ رکیک و صحنههای دائمی استعمال مواد مخدر و رقص مردان، آراسته شده بود.
✅این فیلم نشان میدهد که اگر کتاب باز حرفهای هم باشی ولی جهان بینی توحیدی نداشته باشی، نهایت یک پوچگرای کمدی پرداز میشوی و وجهی از حیات انسانی را به نمایش میگذاری که باید به حقیقت تراژدیک چنین زیست غیرانسانی گریست.
✅انسان فیلم صبحانه با زرافه، موجود بیهدف و بیآرمانی است که حقیقت و عدالت را حتی در مفهوم سقراطی و افلاطونی هم نمیشناسد، چه رسد به نگاه توحیدی. او یک عیاش تمام عیار است که در لحظه زندگی میکند و نهایت در یک وضعیت توهمزا به مرتعی بر فراز یک تپه در کنار زرافهها هم صعود میکند.
✅پوچگرایی و فقدان جهان بینی معرفتی البته بیماری رایج سینمای روشنفکری و نشان از دانایی و فرهیختگی روشنفکرانه دارد، آنچنانکه " تهمینه میلانی" در برخی آثارش از " صادق هدایت" به همین عناوین یاد میکند. این یعنی در فکر سینماگر ایرانی هنور انقلاب نشده، او در جهان دیگری زیست میکند و فیلم میسازد.
✅
کاش میشد انقلاب اسلامی را به سینمای ایران صادر کرد.
🆔
@banooytamaddonsaz