♦️هویت‌بانِ انقلاب آمنه عسکری منفرد [۱].با تولد اولین سلول پیکره‌ی انسان در عالم وجود، مسئله‌ی هدایت و آگاهی دادن به او، مورد توجه ویژه‌ی خالق یکتا بوده است ، تا آنجا که از خلقت آدم تا بعثت حضرت خاتم (صلی‌الله علیه و آله)، پروردگار عالم انسان‌ها را از نعمت وجود پیامبران به‌عنوان راهنمای الهی بهره‌مند ساخته‌است. رهبرانی که اجرای رسالت خویش را نه‌تنها در ارائه‌ی برنامه برای هدایت مردم، بلکه در پیاده کردن احکام الهی و ایده‌ی خود در جامعه می‌دانستند. لذا بعد از مبعوث شدن به‌دنبال «ایجاد انقلاب» در آحاد جامعه بودند. دراین‌میان پیامبران اولوالعزم که دارای کتب آسمانی بودند، برنامه‌ی مدون و کامل‌تری داشتند، خصوصاً این‌که برای اجرای برنامه‌های خود به‌دنبال «تربیت» افراد خاصی برای حفظِ هویتِ انقلاب بودند. درحقیقت اتمامِ رسالت انبیا که خود، «محور قطب انقلاب» در عالم بودند، با «تربیت» و «هویت‌سازی» و «هویت‌بخشی» به انسان‌هایی که بارِ انقلاب را به دوش می‌کشیدند، تکمیل می‌شد. [۲]هویت سازوکاری است که به صورت شکلی از آگاهی متبلور می شود. هر انسانی بر اساس شاکله‌ و هویت خود حرکت می‌کند، (سوره و هویت افراد، ساختار اصلی جامعه را می‌سازد و نوعی انسجام و همبستگی ایجاد می‌کند. ازآن‌جایی‌که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام‌خمینی (رحمت‌الله علیه) با هدفی در راستای اهداف رسالت انبیا ایجاد شد، پس می‌توان ادعا کرد که این انقلاب هم، به‌دنبال «هویت‌سازی» برای ملت اسلامی بود و همین «هویت انقلابی» بود که مردم را اهل قیام کرد. در حقیقت بزرگ‌ترین آورده‌ی انقلاب اسلامی هویت‌سازی بوده‌است. هویتی که از آرمان‌های اساسی و اصول در دنیای تمدن نوین اسلامی دفاع می‌کند. هویت اسلامی بخشی از هویت ایرانی است که به مفاهیم دینی توجه دارد هویت اسلامی نشأت گرفته از شاخص‌های اعتقادی، رفتاری، سیاسی و تاریخی، فرهنگی، ایران است. [۳].انقلاب در مسیر تکامل خود هم ارزش‌های معرفتی خود را بازبینی و بازسازی می‌کند و هم ارزش‌های عملی را اصلاح می‌کند و هم انسان‌های تحت تعلیم خود را براساس همین ارزش‌های معرفتی و عملی به «کنشگری» وامی‌دارد. امام‌خمینی «رحمت‌الله‌علیه» با معجزه‌ی انقلاب اسلامی برای مردم هویت‌سازی کرد و تا زمانی این هویت انقلابی آحاد ملت را به کنشگری وامی‌دارد پس انقلاب پابرجا می‌ماند. هویت انسان‌های بزرگی مانند «حاج قاسم سلیمانی» که نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام‌خمینی بود، براساس همین نظام کنشی شکل گرفت، لذا او براساس همین هویت دائماً در حال مبارزه و قیام انقلابی بود. در حقیقت می‌توان ادعا کرد که حاج قاسم سلیمانی «هویت‌بانِ انقلاب» است. «او قهرمان ملت ایران است، چون ملت داشته‌های فرهنگی، معنوی و انقلابی و ارزش‌های خود را در وجود او متبلور و مجسم دیده است.» (بیانات رهبر انقلاب، ۲۰ آذر ۹۹).و به همین جهت است که امام خامنه‌ای درباره‌ی ایشان می‌فرماید: «سردار شهید عزیز را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز نگاه کنیم.» (بیانات رهبر انقلاب ۲۷دی۹۸). [۴].برای‌اینکه جامعه گرفتار بحران هویتی نشود، لازم است هویت مستقل خود را حفظ و صیانت کند، تا بتواند در سایه‌ی آن از «وحدت ملی، منافع ملی و استقلال و انسجام ملی» بهره‌مند شود. حاج قاسم سلیمانی با روحی برخاسته از تفکر هویت اسلامی و ایرانی، روح خودباوری و احساس عزت و هویت را که انقلاب به این ملت بخشیده بود حفظ می‌کرد. مخالفان نظام ایران اسلامی که از هویت اسلامی ایرانی واهمه دارند، نمی‌خواهند الگوی مستقل در جهان اسلام شکل بگیرد. پس مفاهیم هویت‌بخش جامعه ما را هدف قرارداده و مرتب درحال توطئه هستند. اما انسان‌های آزاده‌ای همچون حاج قاسم سلیمانی که هویت ایمانی و اسلامی خود را شناخته و براساس آن حرکت می‌کردند نه‌تنها «هویت‌بانِ انقلاب» که «هویت‌بانِ دنیای اسلام» بودند. زیرا «هویت یک ملت، یک هویت جمعی است که از مجموعه‌ی فرهنگ، اعتقادات و دین، استقلال، عزت، تاریخ، خواست‌ها و حکومت، آرزوها و آرمان اساسی و اصول و رفتارهای آن ملت تشکیل شده.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۸ آبان ۸۵ و ۲۰ اردیبهشت ۹۰). حاج قاسم حافظ این هویت بود. او سرمایه‌ی هویت انقلاب اسلامی در دنیای اسلام بود. «شخصیّت‌های ایمانی وقتی که ایمان را با عمل صالح همراه کنند، وقتی حرکت جهادی بکنند، محصولش می‌شود شخصیّتی مثل شهید سلیمانی که حتّی دشمنانش او را تحسین می‌کنند.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۶ بهمن ۹۸) اما چون او یک انسان جریان ساز و تمدن ساز بود، حتی شهادتش نیز از آیات قدرت الهی می‌شود، اما راه او و مکتب او متوقف و بسته نخواهد شد. @AFKAREHOWZAVI