🔻 پيرامون ليلة الرغائب ( ١ ) 🔸 ماه رجب از ماه هاى بسيار پرفضيلت است و از روایات متعددي که معصومين علیهم السلام درباره اين ماه بیان کرده‌اند، می توان به اهمیت بالای آن پی برد. اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان ( ليلة الرغائب ) يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است. مبناي ليلة الرغائب نيز روایتی منسوب به پيامبر اكرم (ص) است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است. انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است. محدثان و عالمان شیعه و سنی نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را جعلی دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت می‌دانند. و برخی ديگر اما روایت ليلة الرغائب را از نظر سند ضعیف دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده ( التسامح في ادلة السنن ) جایز دانسته اند! لازم به ذكر است كه متأسفانه در سال‌های اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای ( شب آرزوها ) نام‌گذاری و معرفي کرده‌اند!!! ⭕️ اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از سوي حديث پژوهان و كارشناسان علوم حديث از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است. ١- از نظر سند و ماخذ آن. ( رجال الحديث و سند شناسي) ٢- از نظر محتوا و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي ). 💠 منابع ليلة الرغائب در بررسی سندي و كنكاش از مصادر اوليه ليلة الرغائب گفته شده که اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است. از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد. ظاهراً در بین اهل سنت ، قدیمی‌ ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب ( احیا علوم الدین ) غزالي در قرن پنجم هجری قمری است. غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب می‌گوید: در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سال‌ها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کرده‌اند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم. 📌 با اين همه اما بر اساس برخي پژوهش هاي صورت گرفته اولين منبعي كه در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب ( مفید العلوم و مبید العموم ) منتسب به شخصی به نام ( محمد بن عباس خوارزمی ) است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است. بعد از او سید بن طاووس در کتاب ( اقبال الاعمال ) و پس از وی ابن باقی در کتاب ( اختیار المصباح الکبیر ) نیز روایت را بدون ذکر سند آورده اند. سپس علامه حلی در اجازه کبیرش به بنی زهره با ذکر سند خود تا روایت، به نقل آن پرداخته و در کتاب منهاج الصلاح، آداب نماز لیلة الرغائب را از قول جابر بن یزید جعفی آورده است. و پس از ايشان در قرن‌هاي بعدی توسط محدثانی مانند کفعمی، شیخ حر عاملی و شیخ عباس قمی و... اين روایت باز نقل شده است. در يادداشت بعد به بررسي ديدگاههاي برخي از صاحب نظران شيعه و سني در رابطه با اعتبار ليلة الرغائب خواهيم پرداخت. 📚 رجوع كنيد به : ١- احیا علوم الدین - امام محمد غزالي - طبع بیروت دارالکتاب العربی ج ١ ص ٢٠٣. ٢- مفید العلوم و مبید الهموم - محمد بن عباس خوارزمي - طبع بیروت ، ص ١٧١. ٣- الاقبال بالاعمال الحسنة - سید ابن طاووس - دار الكتب الإسلاميه‏ تهران - ج‏ ‏٢ ص ٦٣٢. ٤-اختیار المصباح الکبیر - ابن باقی قرشی - ج ٢ ص ٢٢٩. ٥- منهاج الصلاح فی اختصار المصباح - علامه حلي - ص ٤٥٧. ٦- بحارالانوار - مجلسي - طبع بيروت ج ٩٥ ص ٣٩٥. ٧- البلد الامین و الدرع الحصین - ابراهيم بن علي كفعمي - طبع بيروت ، ص ٦٩. ٨- وسائل الشيعة آل البيت - شيخ حر عاملي - ج ٨ ص ٩٨ باب ٦ باب استحباب صلاة الرغائب… روايت ١ شماره ١٠١٧٢. نقل مطالب صرفا با ذكر ماخذ آن بلا مانع است. http://eitaa.com/nokaterjalie