🔰 ما کجا؟ امام علی کجا؟
🔻تعریف
کلمهای حق که از آن اراده باطل شود! بهانهای برای عدم الگوگیری و تأسی به اهلبیت!
🔻پیشینه
کسی که اول بار این تعبیر را به کار برد گمان نمیکرد روزی با این تعبیر وجیه، هزار اشتباه را مالهکشی کنند!
🔻ریشه معنوی
«لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ ص مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَد» کسی را با خاندان رسالت نمیشود مقایسه کرد. در این تردیدی نیست؛ ولی اگر بنا باشد شأن الگو بودن اهلبیت به این بهانه، نادیده گرفته شود مصداق «كَلِمَةُ حَقٍ يُرَادُ بِهَا بَاطِل» میشود. اصلاً خود امیرالمؤمنین فرمود: مثل من نمیشوید و توانایی آن را ندارید اما من را با پرهیزکاری و تلاش فراوان و پاکدامنی و راستی یاری دهید.
🔻کاربرد
تعبیری که در دو منظور به کار میرود: یکی نشان دادن عظمت اهلبیت و کوچکی کارهای ما و دیگری برای توجیه تنبلی و بهانهتراشی برای عدم حرکت به سمت قلهای به اسم امام!
🔻نقد/ پیشنهاد/ مثلهای مشابه
اصل مثل بر پایه یک حرف صحیح است اما کاربردی نادرست پیدا کرده است. این مطلب درست است که ما کجا و اهلبیت کجا، اما استفاده این حرف در مواردی است که شخص میخواهد اشتباهی مرتکب شود یا حوصله انجام تکلیفی که بر عهده دارد و برایش سخت است ندارد. به تعبیر استاد شهید مطهری:
«ظلمی نظیر ظلمی که در مورد قرآن کردهایم، در مورد سیره پیغمبر و ائمه اطهار کردهایم. وقتی میگویند: پیغمبر چنین بود، میگوییم: او که پیغمبر بود؛ یا وقتی میگویند: علی چنین بود، میگوییم: او که علی بود، تو ما را به علی قیاس میکنی؟! ما را به پیغمبر قیاس میکنی؟! ما را به امام جعفر صادق قیاس میکنی؟! آنها که «ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند»؟! و چون «ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند» دیگر به ما مربوط نیست، «کار پاکان را قیاس از خود مگیر». گاهی یک تک مصراع ضررش برای یک ملت صدبار از وبا و طاعون بیشتر است. از آن تک مصراعهای گمراهکننده در دنیا یکی همین است: «کار پاکان را قیاس از خود مگیر»»
ریشه اصلی پیدایش این نگاه نداشتن نگاه الگویی به اهلبیت است...
مثل مشابه: «کار پاکان را قیاس از خود مگیر»
🔻ارتباط با بیماریهای تشکیلاتی
بیماریهای چگونگی، توجیه، آنفلوانزای کبکی.
📚
#احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj