* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻علوم دين همراه با باور است و تمام شخصيت شخص را شکل مي‌دهد. او را به باور مي‌رساند و بعد هم برکاتش شروع مي‌شود. به نوعي همسايه اين معارف «متعلم علي سبيل نجاة» است کسي که در صدد رسيدن به اين معارف باشد. حقيقتاً به دنبال دريافت و بهره باشد، حقيقتاً دنبال ارتقاء و ارتفاع جايگاه معرفتي باشد. گرچه همان ارتفاع و ارتقاء به شکستگي منتهی می شود. شرطش، عبوديت و بندگي است. 🔸آنچه که چشم ما را روشن مي‌کند ياد بزرگاني است که اين طريق را رفتند، بهره بردند و جزء اين مدار فرهنگ شدند. (اين فرهنگ غير از فرهنگ مصطلح است. فرهنگي که عرض مي‌کنم حيث معنوي و معرفتي است که بر همه عالم احاطه دارد.) جزء اين چرخه شدند. شخصيت‌هايي آرام، شخصيت‌هايي به يقين رسيده ؛ [مثل اینکه] اصحاب آقا اميرالمؤمنين، را مي‌بينيد. 🔹از زماني که حوزه‌هاي علميه داير شد، به يک تعبير از زمان شيخ طوسي و نجف مي‌بينيم که اين بزرگواران «کان نبي من انبياء بني اسرائيل» بودند. سيره، سيره نتيجه‌بخشي بوده است. اين چرخه اعجازگونه از زمان اهل بيت عصمت و طهارت شروع شد. آن‌ها عالم رباني هستند. آن‌ها شروع کردند حتي در لايه‌هاي بعدي «تعلم علي سبيل نجاة» را القا کنند. آن‌ها شروع به جذب نفوس مستعد کردند. آن‌ها شروع به القاء سؤال در ذهن نفوس مستعد کردند. خودشان انتخاب مي‌کردند، گزينش مي‌کردند، تربيت مي‌کردند. راه مي‌دادند، رشد مي‌دادند. چرا؟ به خاطر اينکه اين چرخه فرهنگ معنوي تربيتي بسته شود و تمام بسته شود. 🔸خود اهلبیت همکاري را در لايه‌هاي مختلف با نفوس مستعد شروع کردند. حتي به تعبير بعضي، اگر بايد فرمايشاتشان را در چاه مي‌گفتند، مي‌گفتند ولي از بين نمي‌رفت؛ اين همه نفوس مستعد پرورش پيدا کرد. حوزه از همان زمان پايه گذاري شد. اصل و اصول اين معارف از همان زمان شروع شد. ما و شما سر اين سفره پربرکت نشسته‌ايم. خداي متعال به کسي ظلم نمي‌کند. امکان ندارد طالبي باشد و حقيقتي را جست‌وجو کند و بخواهد و راست بگويد و به آن نرسد. اين ممکن نيست. اگر کوتاهي است در روند کار ماست. ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌