♨️ آیا عصمت اهل بیت، یک امر غیراختیاری است؟ حفظه الله: 📌 یک نکته اینجا خدمتتان عرض کنم شاید سوال شود شما که گفتید اراده و اذهاب در اینجا تکوینی است نه تشریعی، آیا عصمت یک امر غیراختیاری نمی شود؟ نه. غیراختیاری نیست. چون اگر غیراختیاری باشد دیگر کمال به حساب نمی آید. در صورتی که ما حضرات معصومین را به این کمالات می ستاییم و مدح می کنیم. نه اصلا غیراختیاری نیست. شما در ملائکه، چطور مطلب را تصور می کنید؟ آیا ملائکه مجبورند که خوب باشند و خوبی بکنند و نورانی باشند و کمالات را داشته باشند؟ نه اجبار نیست. 🔹اجبار، جایی است که اصلا دوتا مشیت و اراده باشد برخلاف یکدیگر. یعنی مَلَک بخواهد بد باشد و خدا اراده کند که خوب باشد و این اراده خوب بودن را غالب کند بر او. این می شود تحمیل و اجبار و غیراختیاری. در اهل بیت هم همین طور. این جور نیست که اهل بیت دوست داشته باشند که نعوذبالله بر خلاف اراده الهی اقدام کنند و خداوند آن ها را وادار کند که مطابق اراده او باشند. نه اینجور نیست. رضی الله رضانا اهل البیت . هر چه که خدا راضی باشد ما اهل بیت هم راضی هستیم. این جوری این رضایت ها منطبق است. مشیت الهی، منطبق است با مشیت اهل بیت علیهم السلام. ✨البته مقامات اهل بیت، بالاتر از این حرفهاست. در رابطه با حضرت زهرا سلام الله علیها، گفته شده که ان الله لیرضی لرضاها و لیغضب لغضب ها . خیلی مهم است. ببینید. یک موقع گفته می شود حضرت زهرا خشنود می شود به خاطر خشنودی خدا و غضب می کند به خاطر غضب الهی، خب این مهم است ولی قابل درک است. قابل فهم است. ارزش دارد ولی فهمش سخت نیست. آسان است. 👈اما اگر از آن طرف باشد که خدا، خشنود می شود به خاطر خشنودی حضرت زهرا. از آن طرف. و خدا غضب می کند به خاطر غضب فاطمه. هر جا که فاطمه سلام الله علیها غضب کند، خدا غضب می کند. هر جا که حضرت زهرا خشنود باشد خدا خشنود است. این خیلی مرتبه بالایی است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله