و ❄️نحوه حکایت گری مفاهیم از وجودات ربطی سوالات زیر در مطرح شد و حجت الاسلام هاشمی @smhashemi128 به آنها پاسخ دادند. ⁉️: سلام علیکم و رحمة الله. سوال داشتم خدمت استاد و عزیزان ادمین. چرا وقتی اثبات کردیم که وجود تمام معالیل در خلقت وجود ربطی است باعث می شود که مفاهیم منتزع از آنها عنوان باشند. چه خصوصیتی در عنوان بودن و چه خصویتی در ربط بودن وجود دارد؟ آیا به جهت عدم شناخت محکی و موجودات خارجی است؟ ✅ : سلام علیکم. دلیل این است که پس از اثبات رابط بودن وجودات دیگر رابطه عناوین ذهنی با خارج نمی‌تواند کلی و فرد باشد چون لازمه کلی و فرد انطباق بالذات است. حال آنکه مفهوم همواره مستقل است و در فرض ما وجود خارجی استقلال ندارد این نسبت مستقل و غیرمستقل رابطه عنوان و معنون است که همه مفاهیم فلسفی با تقریر اصالت وجودی با وجود خارجی دارند. عنوان بر خلاف کلی به دلیل خاصیت معقول ثانی فلسفی، مطابَق غیر مستقل میپذیرد و ذهن تنها با استفاده از او میتواند از دنیای وجودی خبر دهد. ⁉️ : لکن حینئذ آیا ضرری به مطابقت وارد نمی شود. با توجه به آنچه فرمودید که انطباق بالذات وجود ندارد ؟ ✅ : نه در دو رتبه انطباق درست است. اولا مفاهیم ماهوی حتی بعد از اصالت وجود در فلسفه علامه بر اساس معنایی که ایشان در مساله تخصص نوع ثالث و وجود ذهنی توضیح میدهد منطبق بر واقعند. ثانیا مفاهیم فلسفی نیز بر همین اساس عنوان و معنونی منطبق بر واقعند و حقیقتا حکایت هر مفهومی با دیگری متفاوت است. @almorsalaat