♨️
#فلسفه| نکاتی در جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن انسان
♦️نفس، از همين طبيعت و وليده همين عناصر طبيعت است. چنانكه كلام حضرت حق به اين معنى اشاره، بلكه بر آن دلالت دارد، و چه بسا آيه شريفه «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً» و آيات ديگر به اين مضمون، مرادشان اين نيست كه مضغه جاى ديگر بود و آورديم روى علقه قرار داديم، بلكه همين علقه، تتحرّك بحركة فى جوهرها و صارت مضغه، و هكذا المضغة تتحرّك و صارت لحماً، و به همين نحو تا آنجا كه جنين مىشود
♦️و اين جنين همان است كه در سابق بوده و حركت كرده تا مغز كه معتدلترين جسم از اجسام است در جنين ايجاد مىشود و چنان در حد اعتدال و لطافت است كه عرشِ اجسام طبيعت و آخرين جسمِ معتدل طبيعت است و همين آخرين مرتبه جسم است كه در جوهر خود حركت كرده و به اول درجه احساس كه لمس باشد متبدل مىگردد. و براى همين است اول حسى كه در جنين موجود مىشود همان حس لمسى ضعيف است. و همين قوه لمس، حركت كرده و قوّت پيدا مىكند تا به تدريج احساسهاى ديگر مانند قوه باصره و سامعه پيدا مىشود و به تدريج سير را ادامه داده تا به قوه خياليه ضعيفى مىرسد.
♦️لذا طفل در اول، قوه خياليه ندارد، بعد كه قوه خيال توليد مىشود به يك درجه ضعفى است كه مىبينى در خواب، خيال ديگرى كه غير پستان باشد ندارد. لذا بعد از چند روزى كه مىگذرد مىبينى مثل اينكه در خواب پستان مىمكد، دهنش را حركت مىدهد.
♦️... و الحاصل: وقتى معتدلترين اجسام، يعنى مغز در جنين پيدا مىشود اين، آخرين درجه جسم و عرشِ جسم است و وقتى مغز حركت مىكند، اول مرتبه احساس توليد مىشود. چون جسم بجوهره به واسطه حركت به حس لمس منقلب مىشود و چون اين حس به جسم نزديك است و آخرين مرتبه جسم، اولين مرتبه حس است لذا حالّ در جسم است و به تدريج حركت كرده و مشاعر و احساسات ديگر پيدا مىشود و قوه خياليه به وجود مىآيد.
♦️بعد كه اين حس رو به ترقى گذاشت به آخرين مرتبه عالم طبيعت مىرسد كه اول مرتبه تجرد است. و به تدريج اين قوا كه تكميل مىشوند و رو به عالم غيب مىگذارند وحدتى به دنبال اينها حاصل مىآيد كه نفس است.
📚تقریرات فلسفه ج3 ص74
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat