📝| آیت الله اعرافی قلب تحول را فعال کردند. 1️⃣ تحول واقعی به نحو کلی به این معناست که حوزه علمیه به عنوان اصلی ترین و شاید تنها نهادی که اسلام عزیز را در تمام ابعاد مورد شناخت و کاوش قرار می دهد، بتواند متناسب با هر مقطعی از تاریخ پاسخ مناسب دین به سوالات اساسی بشر را از منابع استخراج و به نحو کارآمد و نظام‌مندی در اختیار جوامع اسلامی و تمام بشریت قرار دهد. بتواند اندیشه ها و دانش اسلامی را برای فرد سازی، خانواده سازی، جامعه سازی با ملاحظه عنصر زمان و مکان در اختیار قرار دهد. و در بعد انسانی مصلحان و راهبران پخته و پیشرو را برای اقامه دین و عملیاتی کردن آن نظاماتِ مستنبط، تربیت کند. 2️⃣ ساختار هویتی حوزه علمیه با تمام مراکز علمی جهان متفاوت است. در مکاتب غربی و شرقی، متفکرین بر اساس نوع نگاه خود به عالم هستی و بر اساس یک ضوابط تجربی و تاریخی هر حرفی را بخواهند بدون هیچ محدودیتی بر زبان و قلم جاری می کنند. مدتی بر اساس آن نظریه رفتارهای فردی و اجتماعی مدیریت می شود. اندیشمند بعدی می آید حرف دیگری را به کرسی می نشاند و ما شاهد ظهور «ایسم های» بسیار زیادی هستیم که می آیند و بعد جبر میدان، ناکارآمدی آنها را نشان می دهد، کنار می روند و ایسم بعدی ... ▫️اما در فضای فکر اسلامی به جهت عالم الغیب و الشهاده دانستنِ خداوند و محدود دانستن فهم بشری، لااقل در حوزه علوم انسانی و اندیشه هایی که به سعادت و شقاوت انسان مرتبط است باید به نحو اجتهادی از متن بیانات خداوند متعال و معصومین (ع) استنباط شود. لذا با این نگاه حجت محور متفکر، اسلامی نمی تواند با شناخت محدود خود با نظریات -من درآوردی- برای بشریت نسخه بپیچد. ▫️لذا در نهاد علمی حوزه کسی می تواند تولید نهایی علم کند و نسخه بپیچد که مقدمات لازم را طی کرده باشد و به درجه اجتهاد رسیده باشد تا بتواند با کار علمی با ضابطه به تولید نظامات علم اسلامی بپردازد. و یکی از معانی بیان رهبری معظم انقلاب که فرمودند < تحول در حوزه از بالا باید اتفاق بیفتد> بخاطر همین بافت هویتی حوزه است. 3️⃣ در طول تاریخ و در همه جای دنیا اگر علم و دانش رشد کرده است - فارغ از ارزش گذاری- همه و همه نتیجه تضارب آرا، برخورد نگاه های متفاوت علمی، مباحثات و جنگ قلم ها بوده است. در دنیای غرب آنقدر کتاب روی کتاب نگاشته شد،آنقدر کرسی ها و تریبون های علمی فعال شد و آنقدر مقاله روی هم تلنبار شد که در نهایت یک رژیم علمی-فکری (فارغ از درست و غلط بودن آن) تولید شد و نمود تمدنی هم پیدا کرد. ✅ آیت الله اعرافی با فهم درست از مقدمات مذکور و با درک عمیق از فضای مدیریتِ دانش، آن هم دانش حوزوی با آن ملاحظات هویتی دست به اقدامی زدند که دقیقا سبب فعال شدن قلب تحول در حوزه علمیه شده است و آن راه اندازی دروس خارج فقه معاصر در مسائل مختلف فردی، حکومتی و اجتماعی ... است. و ایشان با تسلط کامل بر مولفه های میدان، در تنگه احد تولید علم ایستادند. ▫️اگر این کار که به سطح اجرا هم رسیده است، بیش از پیش تقویت شود و همه نخبگان حوزوی و اساتید دغدغه مند به کمک این کار بشتابند، زمینه ای فراهم شده و خواهد شد که چشمه های جوشان تولید علم و اندیشه و حل مسائل اسلام اجتماعی به طور سیستماتیک و گسترده از گوشه و کنار حوزه علمیه فواره بزند و در مدت نه‌چندان دوری شاهد حوزه علمیه غنی، پاسخگو، مولد و تحولی خواهیم بود. ✍️حجت الاسلام علی امیری ۰۰/۷/۲۲ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b