⚡️ قرآن هویت اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی 🎙 استاد محمد کاظم شاکر 🔺 به گزارش روابط‌عمومی« سایت اندیشه ما»دکتر محمد کاظم شاکر: در همایش رونمایی وبازخوانی مجموعه آثار اندیشه های قرآنی آیت الله شهید بهشتی که تحت عنوان« در مکتب قرآن »توسط بنیاد نشر واندیشه های شهید بهشتی منتشر شده است وتوسط موسسه پژوهشی وفرهنگی فهیم وهمکاران بر گزار شده بود بیان داشت: من قبل از این که رویکرد اجتماعی شهید بهشتی را مطرح کنم نکاتی را از خودم نقل می کنم نکته اول این است که قرآن هویت اجتماعی است قبول ندارم قرآن جای بوده است ونه از جای آمده است را قبول دارم؛ بلکه قرآن شده است قرآن در کوران حوادث اجتماعی شده است مانند آیات مکی ومدنی آیات در شرایط جنگی وصلح قرآن کلامی است الهی ولی به زبان بشر که در شرایط محیطی خاص نازل شده است قرآن وحی الهی است با توجه به شرایط محیطی، بنا براین قرآن با شرایط محیطی وزبانی شکل گرفته است باید تفسیر قرآن نیز معطوف به شرایط محیطی وزبانی تفسیر شود لذا می خواهم عرض کنم از نواقص حوزه تفسیر وعلوم دینی است که روی ظرایف متن کار کردیم ولی خواننده ومخاطب را مورد توجه قرار ندادیم قرآن کلام وزبانی عربی است باید معنا شناسی وزبان شناسی در تفسیر قرآن وارد شود هویت قرآن، هویت اجتماعی است. قرآن در کوران حوادث اجتماعی به وجود آمده است. سوره های مکی با مدنی فرق دارد اما چرا فرق دارد؟ حضرت علی علیه السلام فرمود من به قرآن از همه آگاه‌تر هستم. از حضرت دلیل آن را جویا شدند حضرت فرمودند من از اول نزول تا آخر آن با پیامبر (ص) بودم و می دانم کدام آیه در جنگ و کدام آیه در صلح و کدام آیه در کوه یا صحرا نازل شده است؟ کوه و دشت تفاوتی ندارد اما تاکید بر این است که این موضوعات در معنای قرآن اثر دارد. شهید بهشتی بر شرایط نزول آیات تاکید دارد. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ashahidqouran-hoviat-ejtemaii-dar-andishe/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa