#یادداشت |
روح حکمت متعالیه ( ۳ از ۳)
♦️در کلاس درس اصالت وجود و ماهیت بودیم که یکی از تلامذه پرسید: استادا! آیا برای اصالت وجود و ماهیت ثمره ای هم وجود دارد یا صرفا این مباحث عدم وجدانی اتلاف عمری برای عاشقان طریقت حقیقت است؟
📍استاد معزز، پاسخی دادند که ضرورت و محور روح حکمت متعالیه را تثبیت نمود. ایشان فرمودند که طبق اصالت ماهیت حقیقت اشیاء ماهیت آنهاست و با علوم حصولی – که علم به ماهیت است – حقیقت اشیاء بتمامه ادراک میشود و مطلب تمام است.
ولی طبق اصالت وجود حقیقت اشیاء، وجود آنهاست و با علم حصولی ماهوی سایه ای از حقایق اشیاء ادراک میشود. 👈 بنابراین عالِم اصالت الوجودی ملتفت است که آنچه ادراک نموده سایه ای از حقیقت شیء است و تا کشف کُنه حقیقت، راه دشوار شهود را پیش روی خود دارد.
عالِم اصالت الماهوی برای ادراک کُنه حقایق به شهود نیاز ندارد و گمان میکند آنچه فهمیده همه ی آنچیزی است که باید میفهمید ولی عالِم اصالت الوجودی از ابتدا میداند آنچه با علم حصولی ادراک نموده ماهیت اعتباری بیش نیست و باید سراغ روش کشف حقیقتی برود که «منِ» تشنه ی حقیقت را سیراب کند و آن علم شهودی است که لازمه اش همان تصفیه ی باطن است.
#حکمت_متعالیه
#اصالت_الوجود
🧲 به «
اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید:
https://eitaa.com/andishgan