👤 🔻پـاسـخ:🔻(79) سلام علیکم 🔰واژه قبر در متون دینی به دو معنا به کار رفته است اول مکانی که جسد میت در آن مدفون می‌گردد. روایات مربوط به احکام میت که در کتاب‌های فقهی مورد بحث واقع می‌شود ناظر به این معنا می‌باشد. دوم قبر در روایات اعتقادی که منظور از آن همان عالم برزخ است. لذا افرادی که در دریا غرق میشوند یا سالها جسدشان در کوهها باقی می‌ماند نیز شب اول قبر و فشار قبر برایشان مصداق دارد. امام صادق علیه السلام فرمودند: من نسبت به عالم برزخ برای شما نگرانم. و زمانی که از معنای برزخ از آن حضرت سوال شد فرمودند: مقصود از قبر، عالم برزخ است ( وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ کافی، ج3، ص242) همچنین امام سجاد علیه السلام فرمودند: برزخ همان قبر است آنگاه افزودند: قبر، میتواند باغی از باغهای بهشت یا گودالی از گودالهای جهنم باشد (ثُمَّ تَلَا وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ قَالَ هُوَ الْقَبْرُ وَ إِنَّ لَهُمْ فِيهِ لَمَعِيشَةً ضَنْكاً وَ اللَّهِ إِنَّ الْقَبْرَ لَرَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّار؛ خصال ج1 ص120) پس مشخص میشود که منظور از سوال در قبر، سوال در گودالی خاکی نیست بلکه منظور سوال در عالم برزخ است و انتقال از عالم ماده به عالم برزخ نیز با مرگ رخ میدهد و ربطی به دفن شدن یا نشدن ندارد. 🔰و اما نسبت به پرسش دوم آنچه در روایات موجود است این نیست که تا زمانی که قرآن خوانده میشود، میت عذاب نمیبیند بلکه آن است که قرائت قرآن موجب خشنودی و آمرزش گناهان میت میشود (بحارالانوار،ج79،ص169) و پر واضح است که این قرائت قرآن و خیرات و مبرات، علت تامه برای آمرزش نیستند بلکه در صورتی که انسان زمینه سعادت را برای خود فراهم کرده باشد این اعمال نیز میتوانند سودمند و کمک کننده و سرعت بخش باشند اما هرگز چنین نیست که قرائت قرآن یا... عذاب را از کسانی مانند طواغیت دوران بردارد! والله هو العالم 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir