✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش چهارم 🖊... برمی گردد به آن تئوری کاملی که خیلی لز بزرگان ما مثل استاد کمری به شدت به آن وفادارند که به هیچ وجه نباید دخل و تصرفی صورت گیرد؛ ایشان تعبیری دارند که در زمان مصاحبه، اگر برای سنجه بو هم ابزاری وجود می داشت، می باید بوی آن اتاق نیز در مصاحبه ثبت می شد چه رسد به اینکه شما بخواهید در متن و تعابیر و توصیفات راوی دخل و تصرفی بکنید. البته ایشان از طرف ی در کتاب –پرسمان یاد- که کار بسیار ارزشمندی است و بسیاری از سوالات من و شما را پاسخ می دهد- تعابیری دارند که من به ایشان شوخی وار گفتم: "اینها به نظرم عدول از آن نظریه مطلق تدوین مکانیکی است." ایشان می گویند تدوین گر به شکلی نیابت و وکالت از سوی راوی پیدا کرده است و گاهی باید منِ او بشود؛ منِ او بشود یعنی مستحیل شود در شخصیت راوی. سوال وقتی قرار است داده های راوی را با یک قواعدی مرتب بکنیم، چه لزومی دارد که از منظر روان شناسی شخصیت واحدی پیدا بکنیم؟ منِ او بشویم؟ اینجا یک نکته بسیار کلیدی و گرانیگاهی وجود دارد که منِ او شدن، مفری را برای شما باز می کند که بعد از سی سال می توانید راوی صادق نکته بین و ژرف نگر باشید که یک تدوین گر ساده نمی تواند باشد. این حرف استاد کمری را بگذاریم کنار که در جایگاهی دیگر دوباره از آن استفاده می کنم. این که تدوین قرار است به مصاحبه خروجی بدهد- البته ما قرار نیست درباره روش مصاحبه صحبت کنیم... 🖊ادامه دارد... منبع:پلاک هشت، شماره_۴ @asemane3