✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش ششم 🖊... کار این چنینی به نظرم استثنا است، چون راوی در زمان و شرایط بهنگام برای خود یادداشت های شخصی داشته و توانسته کار را از آب دربیاورد وگرنه کسی نمی تواند کار خوبی را اگر فردی ازش مصاحبه نکند و او را به چالش نکشد دربیاورد. روش چهارم روشی است که من تجربه به آن رسیده ام و بسیار مهم است. درست است که شما یک راوی محوری دارید، اما این راوی سی و چند سال از وقوع ماجرا فاصله گرفته است، یک نوع بازیابی ذهنی و ریکاوری باید اتفاق بیافتد. باز به تعبیر استاد کمری، این راوی امروز اگر راوی سی سال پیش بود، حتی نوع دیالوگش فرق می کرد و ادبیاتش متفاوت بود. سوال، من تدوین گر باید با راوی امروز سرو کله بزنم یا این را قوس بدهم و ببرم به سال کربلای 5 به سال 65؟ به چه روشی؟ برای راوی چه نسخه ای داشته باشیم؟ ما داریم با راوی کار می کنیم، هارد (حافظه) او یک مقدار تضعیف شده و پاک شده و دارد به صورت کلی حرف می زند. من فرمانده لشکر می شناسم که تمام مسایل خرد و ریز عملیات را نوبه به نوبه بعد از عملیات تشریح کرده اما از سال اول ککه فاصله گرفته در سال سی ام گزارش آن عملیات در حد یک سطر بیشتر نمی گوید؛ حالا شما دارید خاطرات این فرمانده را می گیرید، یک کلیتی می گوید که هیچ چیزی دست خواننده نمی دهد، اما آن گنج را به تعبیر حضرت آقا می خواهید استخراج کنید. ما با راوی کار داریم، یعنی نگوییم راوی یک حرفی زده و ما هم نوشته ایم. 🖊ادامه دارد... منبع:پلاک هشت، شماره_۴ @asemane3