🔴 فرق با افاضات امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی حدیث :دوشنبه13/ 93/11 عن علیٍّ«علیه‌السلام» قال: 🔻قال رسولُ الله«صلی‌الله‌علیه‌وآله»: اللهم ارحَم خُلفائی ثلاثاً. سه مرتبه حضرت فرمودند: اللهم ارحم خُلَفائی. 🔻قیل: یا رسولَ الله! وَ مَن خُلَفائُک؟ قال: الذین یُبلِّغونَ حدیثی و سنّتی ثمّ یُعَلِّمونها امّتی. کسانی که سخن مرا و سنّت مرا، آنچه را که در رفتار پیغمبر تحقق پیدا کرده است، چه با بیانِ لسانی، چه با عمل، این را به مردم می‌رسانند یعنی مبلِّغِ سخنان پیامبر به مردم هستند. ثمّ یعلّمونها امّتی؛ یعلّمونها با تبلیغ چه فرقی دارد؟ این که می‌فرماید: تبلیغ می‌کنند بعد آن را به امّت من تعلیم می‌دهند، به نظر می‌رسد مراد این است که آنرا در خارج تحقق می‌بخشند. تعلیم دادن به این معنا باشد که آنچه را از معارف، با زبان، با نوشتن، با تبلیغ به گوش این و آن رسیده است، این را می‌آموزند؛ آموزشِ عملی، در عمل آنرا تحقق می‌بخشند. که البته تحقق عملی دو نحو ممکن است باشد: یکی اینکه: انسان معلّم و مبلّغ در رفتارِ شخصیِ خود روشی را انتخاب بکند که مردم از او فرا بگیرند؛ کونوا دُعاةَ الناس بغیرِ السنتِکم، با زبان می‌شود مطالبی را تعلیم داد اما بهتر از آن، این است که انسان با عملِ خود حقایق دینی را تعلیم بدهد، در عمل خود آنها را منعکس کند. احتمال دیگر این است، با ایجاد نظام و جامعۀ اسلامی آنها را تحقق دهد. وقتی جامعۀ اسلامی بوجود آمد، نظامات اسلامی حاکمِ بر زندگیِ جمعیِ مردم شد، این، بهترین روشِ تعلیم است؛ یعنی مردم را حرکت می‌دهد در آن مسیری که حدیث پیغمبر و سنّت پیغمبر، برای مردم مشخص کرده است. احتمال دارد که این ثمّ یعلّمونها امّتی، با توجه با تعبیر امّت، به امّت من آنرا تعلیم می‌دهند، احتمال دارد که این معنای دوّم اقوی و اظهر باشد. @bahaneee