‍⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «فجور» ا❁﷽❁ا ✨«أَمْ نَجْعَلُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقينَ كَالْفُجَّارِ» (سوره مبارکه صاد، آیه ۲۸) ✨«كلاَّ إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفي سِجِّين* وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ* كِتابٌ مَرْقُومٌ» (سوره مبارکه مطففین، آیات ۷ تا ۹) ا┅═✧❁⚜❁✧═┅ا ✍ «فجور» (از ریشه فَجر) که در لغت به معنای گسیختگی و خروج از تقوی، برانگیختگی و طغیان در معاصی است (۱)، حقیقت و بطن آن در کلام حضرات مفسّران قرآن، اهل بیت (علیهم السلام)، به خروج از حقیقت تقوی یعنی ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و طغیان و ستم بر وجود مبارک أئمه اطهار (علیهم السلام) معنا و تفسیر شده است. 💠 حضرت موسی بن جعفر الکاظم (عليه السلام)، در تفسیر ذیل شریفه ۷ سوره مبارکه مطففین، «فُجّار» را به طغیان کنندگان بر أئمه اطهار و ستم کنندگان بر ایشان معنا نمودند: ⚜«کَلَّا إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ» قَالَ: «هُمُ الَّذِینَ فَجَرُوا فِی حَقِّ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام) وَ اعْتَدَوْا عَلَیْهِمْ» (۲). 🖋چنانکه حضرت قرآن، «متّقین» (یعنی وجود مقدس أميرالمؤمنين و شیعیان)، را در مقابل «فجّار» (یعنی اولی و دومی ملعون و اصحابش) معرفی می نماید: ⚜ أمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام وَ أَصْحَابَهُ كالْفُجَّارِ حَبْتَرٍ وَ دُلَامٍ وَ أَصْحَابِهِمَا (۳) ✔️ از اوصاف فُجّار (فاجران)، در آيات حضرت قرآن، مرقوم بودن نامه اعمال ایشان با «بُغض محمد و آل محمد عليهم السلام» است. حضرت صادق آل محمد (علیهم السلام) فرمودند: ⚜ کَلَّا إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ.. کِتابٌ مَرْقُومٌ {بالشر} بِبُغْضِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله (۴) «قول خداوند عزوجل که می‌فرماید «هرگز چنين نيست، به يقين نامه‌ی اعمال فاجران در سجّين است؛ و تو چه میدانی که سجين چیست؛ نامه‌اي است رقم زده شده» ( سوره مطففین آیات ۷ تا ۹) یعنی به شَرّ و به دشمنی محمّد و آل محمّد (علیهم السلام) رقم زده شده است.» ✅ بنابراین اصل و ریشه «فجور» به دشمنی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) برمی‌گردد و اعداء الله (لعنة الله علیه أجمعين) حقیقتِ «فُجّار» (فاجران) وصف شده در آیات حضرت قرآن می باشند که مصداق اتم آن اولی و دومی ملعون هستند: ⚜ عن جعفربن محمد الصادق عليه السلام في قوله «كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ» قال: هُوَ فُلَانٌ وَ فُلانٌ (۵) ✔️چنانکه شأن نزول آیه :✨«بلْ يُريدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَه» ﴿بلكه انسان مى خواهد [در مهلتى كه] فرا روی خويش دارد، به فجور بپردازد﴾(سوره مبارکه قیامت، آیه ۵)؛ در خصوص ملعون اول و ثانی می باشد که پس از ابلاغ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) توسط حضرت رسول الله الأکرم (صلی الله علیه و آله) و امر به «سلام دادن به وجود مقدس علی بن ابیطالب (علیه السلام) با لقب خاص "أميرالمؤمنين"» آن دو ملعون از این امر الهی سرپیجی کرده و تسلیم نشدند. آیه ۵ سوره مبارکه قيامت در اشاره به این دو منافق و طاغوت أمّت (لعنة الله علیهما) نازل شد (۶). 🖋 علاوه بر وجه تنزيل (شأن نزول)، معنا و وجه باطنی این آیه شریفه نیز در کلام حضرات مبیّنان وحی (علیهم السلام) اینگونه تبیین شده است : ⚜ إِنَّ قَوْلَهُ عَزَّوَجَلَّ یُرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ قَالَ یُرِیدُ أَنْ یَفْجُرَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَعْنِی یَکِیدَهُ (۷): «قول خداوند عزوجل که می‌فرماید: «بلكه انسان مى خواهد [در مهلتى كه] فرا روی خويش دارد، به فجور بپردازد» یعنی می‌خواهد علیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) یعنی مکر و توطئه‌چینی کند.» 🔰 لذا حقیقت «فجور» در آیات حضرت قرآن ، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) میباشند. 📚 منابع ➖➖➖➖➖➖ (۱). التحقيق في کلمات القرآن ج۹ صص۳۱ و ۳۲ (۲).الکافی، ج۱، ص۴۳۴؛ تأویل الآیات الظاهره، ص۷۴۸ (۳).تفسير القمي  ج۲ ص۲۳۴؛ البرهان في تفسير القرآن ج۴ ص۶۵٢ (۴).تفسير فرات الكوفي ص۵۴٣؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ص٧۵١ (۵).تفسير القمي  ج٢ ص۴١١؛ البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۶٠۶؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج١۴ ص١٨٠ (۶).بحار الأنوار  ج٣٧ ص٣٢٨ (۷).البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۵٣۴؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج١۴ ص٣۵ ⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ @BahrulEilm