💡طریق عرفانی سید علی قاضی تا سید قریش 🔻سید محمد علی گلریز(م ۱۳۴۶ شمسی) در کتاب " مینو دریا باب الجنه قزوین " که در شرح حال و آثار رجال و داشمندان قزوین می باشد، می نویسد: 🔸"حاج سید قریش، از سادات صاحب نفس و اهل سلوک بود و از علم و فضل، بهره وافی داشت و از اقطاب سلسله ذهبیّه به شمار می آمد. چنان که در شرح حال وی آمده است، حاج امام قلی تبریزی دست ارادت به وی داده است و سید نیز سرمایه ای به او داده، امر فرمود؛ به تبریز رفته و به تجارت مشغول باشد" 🔻 ملامحراب گیلانی را استادِ سید قریش در عرفان، و سید قریش را وصی ملامحراب دانسته اند.استاد منوچهر صدوقی سُها، سلسله اساتید سیر و سلوک سیدقریش قزوینی را اینگونه به سید قطب الدین نیریزی(از اقطاب سلسه ذهبیه) می رساند: 🔸" سید محمد قریشی قزوینی نیز تربیت یافته آخوند ملامحراب گیلانی اصفهانی، و وی نیز از اصحاب آقامحمد بیدآبادی،و او نیز از اصحاب سید قطب الدین محمد نیریزی بوده است" 🔻بنابراین، سید محمد قریشی قزوینی، همان کسی است که مکتب عرفانی وی از طریق شاگردش، امام قلی نخجوانی، به سید حسین قاضی (پدر سید علی قاضی)، و از سید حسین به فرزندش، سید علی قاضی می رسد. لذا سید علی قاضی، بنیان عرفان خویش را قبل از مهاجرت به نجف اشرف، از پدرش کسب می کند. 🔸 سید محمدحسن قاضی درباره پدرِ سید علی قاضی می نویسد: " اوست که راه عرفانی را برایشان می گشاید و او را به سر راه طریقت قرار می دهد، و این نکته را این دو نفر (سید علی قاضی و برادرش)، همواره تا واپسین دم زندگی بر زبان می آوردند که ارشاد و راهنمایی ایشان توسط پدر صورت گرفته است." 🔻در وصیت نامه سید علی قاضی، به مبلغی اشاره شده است که از طریق سید قریش به امام قلی، و سپس به پدر ایشان، و سپس به ایشان رسیده است و باید در دست کسی که اهلیت داشته باشد، برسد که در دهه دوم محرم از فایده شرعیه آن، عزاداری کند. در آن وصیت نامه چنین آمده است: 🔸" معلوم باد که وصی طریقت حقیر، جناب حجت الاسلام آشیخ عباس مجتهد قوچانی است. و باید وصی (دراموال) وجه مرحوم مبرور حاج سید قریش قزوینی را که پنجاه تومان است. به معظم له (اقای قوچانی) بدهد. " 🔻این وصایت مالی، می تواند شاهدی بر طریق عرفانی سید علی تا سید قریش باشد. 📚 مکتب اخلاقی عرفانی نجف، ص ۳۴۳،۳۴۵،۳۴۴ 📚مطلع الانوار ج۲ ص ۴۴ به نقل از کتاب مینودر، ج۲ص۵۰۷/مهرتابناک، ج۱ص۶۲ تا۶۳ 📚تاریخ حکما و عرفای متاخر، ص ۲۲۵/حکیم متاله بیدآبادی، ص ۲۱۳ 📚آیت حق، ج۱ ص ۲۴۲ 📚رساله صدوقیه، ص ۷-۸ @BotShenasi