🇮🇷﷽☫
#تحریر_حم
💎
@SMHM212
🥴
خبط و خطای معرفتی دو
رئیس جمهور کمسواد ایران!!
بیت شعری از
#حافظ روشنضمیر مشهور به
#لسان_الغیب؛ «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا»، تاکنون مورد تمسک (سوءاستفاده) دو
#رئیس_جمهور #خارجی_خوانده قرار گرفته است:
۱)
#دکتر_روحانی (
#فریدون_سابق) در مورخه ۱۳۹۴/۲/۹
۲)
#دکتر_پزشکیان (
#پوزیده_سابق) در تحلیف ۱۴۰۳/۵/۹
و (دقیقاً به فاصله ۹ سال و ۳ ماه از همدیگر) منظور هر دو نفرشان؛ ترسیم
#سیاست_خارجی کاملاً غلط برای
#جمهوری_اسلامی #ملت_ایران با سوء برداشت از این شعر حافظ است!
آنها که گویا چندان بهرهای از مطالعات عمیق و دقیق نه تنها
#معارف_اسلامی بلکه ادبیات و
#فنون_ایرانی ندارند،
#برداشت_غلط خود از عبارت بخشی
#حافظ_شیرازی را ملعبه تصورات خود از
#تعامل و
#تقابل در سیاست خارجی قرار داده و پنداشتهاند که لابد این شعر بخشی حافظ، حلاّل مشکلات نحوه مواجهه با
#اجانب_مکار و
#شیّاد است و در نتیجه، بصورت اجتنابناپذیری به نتیجه غلطی میرسند و آنگاه که مواضعشان به شکست میانجامد، تقصیرات را ابلهانه در جای دیگری (فرضاً در
قانون اقدام راهبردی مجلس!) میجویند!
و ریشه این
#فهم_غلط هر دو نفر و بلکه میلیونها ایرانی دیگر را احتمالاً باید در
#تدریس_غلط #دبیران_ادبیات فارسی، جستجو کرد!
و اما
معنا و مفهوم شعر حافظ:
قبل از بررسی هر مطلبی، لازمست این نکته را متذکر شویم که؛ حافظ شیرازی، بعد از حمله مغول و از بین رفتن متون و منابع معرفتی ایرانیان، همزبان با
#مکتب_نیشابور (از جمله
عرفای خراسانی، اردبیلی و همدانی اجداد امام خمینی که بعد از نیشابور، کشمیر هند را پایگاه #مکتب_تشیع قرار دادند) به تجمیع و ارائه معارف در قالب شعر پرداخت و اشعار عرفانی زیبا و عمیقی هم از خود به یادگار گذاشت. تمرکز حافظ عمدتاً بر تعریف و تبیین
#معارف_ناب_اسلامی مبتنی بر تنوع روایات مورد اشاره به
#آیات_قرآن بود.
«عشقت رسد به فریاد ار خود بسان
حافظ
قرآن ز بر بخوانی در چارده
روایت»
👌 حافظ میداند که وقتی
#قرآن از
#غیب به
#بشریت عرضه میشود، مردمان چهار دسته میشوند؛
#مسلمانان،
#کفار،
#منافقین و
#مشرکین
صرفنظر از منافقین که نهانی تیشه به ریشه اسلام و مسلمین میزنند، دو دسته با اسلام و مسلمین در عیان میستیزند که عبارتند از کافرین و مشرکین ولیکن دستور
#دین_اسلام در مواجهه با این دو دسته دشمن علنی، کاملاً متفاوت است:
۱) در باره کفار (و منافقین) بدون هیچ حاشیه و تبصرهای،
دستور به شدت و غلظت عمل در حد قتال است؛ «...
أشدّآء علی الکفار ...» (فتح/۲۹) و «...
جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنَافِقِينَ وَ
اغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَ ...» (توبه/۷۳)
۲) در باره مشرکین،
مواجهه دو مرحلهای را توصیه میکند:
۲/۱- دستور به مدارا و
#فرصت_مطالعاتی قبل از شدت عمل؛ «... فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ...» (توبه/۶) و «... فَإِنْ تَابُوا وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ ...» (توبه/۵)
۲/۲- شدت عملی همانند مواجهه با کفار و منافقین؛ «... فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ» (توبه/۵) و «... إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لَا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلًّا وَ لَا ذِمَّةً ۚ يُرْضُونَكُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ تَأْبَىٰ قُلُوبُهُمْ ...» (توبه/۸)
بنابراین این بیت شعر حافظ جنبه بخشی دارد (نه کلی) و اشاره به راهکار دوم (صرفاً تعامل در مواجهه با مشرکین آنهم قبل از آنکه دست به سلاح بشوند مورد اشاره در بند ۲/۱ این مقاله و صرفاً در زمان اهدای فرصت مطالعاتی به نادانان آنها) میکند نه راهکارهای اول و سوم که فرمان به اقدام شدید و مقابله و مقاتله و
#سیاست_تقابل (و نه
#سیاست_تعامل) است.
👌 نحوه مواجهه با
#شورشیان و
#اغتشاش_گران (کرگدنهای ویرانگر و کروکودیلهای غارتگر) هم دقیقاً باید همین
#سیاست_شفاف_قرآنی باشد؛
۱) اذناب مزدور باید به سختی مجازات شوند.
۲) به نادانان و
#فریب_خوردگان باید «فرصت مطالعاتی توأم با مهر و شفقت» داده شود تا
#توبه و
#جبران نمایند.
۳) جاهلینی که مایل به یافتن
#بصیرت و انجام توبه نیستند، باید به شدت مجازات شوند.
پ.ن.:
«با دشمنان مدارا» در بیان حافظ لسانالغیب، صرفاً اشاره به همین مهلت و فرصت مطالعاتی جهت یافتن بصیرت به مشرکین است و بس و به هیچ وجه قابل تعمیم به کفار و نیز منافقین و همچنین مشرکین مسلح و مهاجم نیست.
فلذا به چنین رؤسای جمهوری که گرفتار
#مرض_جهالت یا
#غرض_لجاجت هستند، باید گفت: «
فأینَ تذهبون»؟!
آیا ضرورت ندارد اینها قبل از ورود به پشت
#میز_ریاست، ساعتی هم در
#کلاس_اکابر بنشینند؟ آیا از اوجب واجبات نیست؟
✍
سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۴۰۳/۵/۱۱
🆔
@chelcheraaqHM
💠
🎲
هماندیشی چلچراغ معارف
🙏