سوال: آیا اعتبار سنجی روضه خوانی و مقاتل همان اعتبار سنجی احادیث است(مثل سند صحیح و...)؟ پاسخ: اگر حجیت محور می خواهید بحث کنید بله، یعنی اگر می خواهد حجت به معنای خاص اصولی و فقهی داشته باشید بله تفاوتی ندارد با حدیث. ولی اگر مقتل به معنی همان مقتل باشد نه حجیت محور نیست و اعتبار حدیثی نیاز ندارد. سوال: آیا اعتبار سنجی روضه و مقتل مانند اعتبار سنجی تاریخ است؟ یعنی مقتل بخشی از وقایع تاریخ است؟ پاسخ: اگر نقل یک واقعه است بله عین تاریخ است و اعتبار تاریخی (مثل منبع و...) در آن لحاظ می شود. ولی اگر نقل مصیبت است و جهات دیگر مد نظر است خیر ربطی به تاریخ نخواهد داشت. مقتل اعتبار سنجی خاص خود را دارد! 👈مقتل با تاریخ تفاوت های زیادی دارد، چون به این مطلب دقت نمی شود، مطالب زیادی این روزها به راحتی نقد و انکار می شود. ان شاءالله در دوره مقتل شناسی مفصل به تفاوت های آشکار مقتل و تاریخ می پردازیم و از مداحان و روضه خوانان بصورت علمی و کارشناسی دفاع می کنیم. منظورم ابدا این نیست تمام آنچه این عزيزان می گویند: حق است. خیر اصلا، منظورمان اول تعریف درست مقتل و روضه است و ثانیا اضافات انواعی دارد برخی از قسمت های این اضافات دارای ایراد جدی است اما برخی قسمت های آن اساسا هیچ مشکلی ندارد! حتی اگر یک کتاب و یک سند هم نداشته باشد! مثلا وقتی در دعای ندبه می گوئیم: این الحسن، این الحسین؟ این ابناء الحسین؟ حسن کجاست؟ حسین کجاست؟ بچه های حسین کجا هستند؟ آیا واقعا ما نمی دانیم امام حسن کجاست یا امام حسین کجاست؟ آیا این بیان تاریخ است؟ خیر، در مقام گریه گاهی عزادار سوال می پرسد: مادری جنازه پسرش را روبه رویش قرار می دهند مدام گریه می کند و داد می زند: پسرم کجاست؟ آیا باید او را توبیخ کرد که پسرت که جنازه اش روبه روی توست چرا می پرسی؟ پس شخصی اگر در مقام مصیبت بود نیاز نیست مانند تاریخ با او برخورد شود. البته این یک تفاوت بین بیان مصیبت و بیان تاریخ است تفاوت های آشکار دیگری دارد که بعدها خواهم گفت. https://eitaa.com/dehban_ir