نقد بر مطالب برخی از فضلاء در توضیح تیر سه شعبه (بخش دوم) 🔹 نکته پنجم: در توضیح کلمه قهوبة از طرف مستشکل بزرگوار، اشتباهی رخ داده است. ایشان گمان کرده اند که عبارت "ربّما کانت ذات حدیدتین..." توضیح ثلاث شعب می باشد در حالی که قطعا این چنین نیست. بلکه عبارت "ربّما کانت ذات حدیدتین.." معنای دیگری برای قهوبة می باشد. و همچنین عبارت "هو العریض من النصال" هم معنای دیگری برای قهوبة می باشد نه توضیحی برای ثلاث شعب. 🔹 نکته ششم: اینکه فرموده اند با تیر سه شعبه معروف نمی شود نشانه گرفت، ادعائی بی دلیل است. و شاید گمان شده است که به علت افزایش سطح اصطکاک با هوا، تیر منحرف می شود. اما باید تاکید کرد که مراد از تیر سه شعبه اصطلاحی این نیست که مثلا هر شاخه نیم متر ! باشد. بلکه مراد این است که از یک اصل واحد یک شاخه و لو کوچک منشعب شده باشند. 🔹 نکته هفتم: فرموده اند تیر سه شعبه را نمی شود از پشت خارج کرد اما تیر با پیکان عریض این امکان را دارد، مطلبی است غیر واضح. بدن یک پارچه گوشت نیست تا با فشار دادن تیر، از پشت خارج شود. لذا اصل خروج تیر از پشت مطلبی غیر واضح است. مگر اینکه قدرت تیر انداز آنقدر زیاد باشد که در همان لحظه اول تیر از جلو برخورد بکند و از پشت خارج شود که تصور رخ دادن همچنین حالتی برای نویسنده مقداری عجیب است. 🔹 نکته هشتم: با اصرار کامل تاکید داریم که مراد از سه شعبه همان سه شاخه است. شاهد قوی این مطلب (علاوه بر مطالب قبلی که در توضیح آیه شریفه ظل ذی ثلاث شعب و همچنین توضیح گیاه خارخاسک ارائه شد)، عبارات برخی از لغویون است. ⬅️ مثلا خلیل بن احمد در العین در توضیح اللبجة می گوید: حديدة ذات شعب، كأنها كف بأصابعها، تنفرج فتوضع في‏ وسطها لحمة، ثم تشد إلى وتد، فإذا قبض عليها الذئب‏. شاید عبارتی صریح تر از این متن در توضیح ذات شعب وجود نداشته باشد. اللبجة همچون کف دست و انگشتان دست است که این دقیقا همان تصور عرف از چند شعبه است. ⬅️ یا مثلا ابن السیدة در المخصص در توضیح چند شعبه بودن اللبجة این چنین آورده است: فَإِذا دخَل السُبُع فتناوَلَ اللَّحمة مسقَط الجرُ على الْبَاب وجَمْعها بُجَج صَاحب الْعين اللًّبْجة حديدةُ ذاتُ شُعَب كَأَنَّهَا كفُّ باصابِعه تَنْفرِج فيُوضَع فِي وَسَطِها لَحْم ثمَّ يشَدُّ إِلَى وَتَدٍ فَإِذا قبَض عَلَيْهَا الذئبُ الْتَبَجت فِي خَطْمه فقبَضَت عَلَيْهِ وصرَعتْه. ⬅️ همچنین خلیل بن احمد در العین در توضیح العودقة (چنگکی که با آن دلو را از چاه می کشند) می گوید: العَوْدَق على تقدير فوعل، و هي العَوْدَقة أيضا: حديدة لها ثلاث شعب يستخرج بها الدلو من البئر، و هو الخطاف. این عبارت شاید از عبارات قبلی صریح تر باشد چرا که تصریح به شه شعبه بودن شده و ظاهر چنگک چاه هم مشخص است. ⬅️ در لسان العرب در توضیح کلمه السفود (سیخ کباب) این چنین می خوانیم: السُّفُّود، بالتشديد: حديدة ذات شُعَب مُعَقَّفَة معروف يُشْوى به اللحم‏. این معنا از ذات شعب هم دقیقا با شاخه تطبیق دارد نه معانی دیگر. ✅ جمع بندی: ❇️ با توجه به مطالب گفته شده به ویژه مطالبی که در نکته هشتم عرض شد، تنها معنای صحیح برای ثلاث شعب همان سه شاخه می باشد و معانی دیگر قابل توجه نیستند. 🔻عضو کانال تخصصی روضات الجنات شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/1992818820Ceb4024734a