▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول:
«هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!»
🔅بخش نخست
#اختصاصی_جنبش
🔰 همانطور که قبلاً عرض شد، دو گروه به این نگاه باور دارند:
۱. قائلین به نظریه شاذ «تعمیم زکات»: این افراد بر این باورند که حاکم بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود، کاملاً حق دارد از پولهای امروزی زکات بگیرد.
۲. موافقین نگاه مرسوم فقهی: این افراد برخلاف گروه اول، احکام زکات را تشریع خداوند میدانند اما معتقدند خداوند زکات را در مطلق پول، واجب فرموده. ترجیحاً ابتدا از نقد و بررسی دلایل گروه دوم شروع میکنیم:
🔸👤ادعای شماره۱: با «الغاء خصوصیت» از ادلهای که زکات را در «دینار» و «درهم» واجب کرده است، میگوییم منظور از دینار و درهم در نصوص، «نقد رائج» یا همان پول مورد استفاده در هر زمان میباشد. لذا طلا و نقرهای که روزگاری «مبنای کالایی» پولها به شمار میرفتند، در مسئله زکات دخالت ندارند. در حقیقت تمام موضوع، «پول» بودن و «نقد» بودن است و عملاً در این باره کالای طلا و نقره فاقد موضوعیت هستند. به بیان دیگر، عرف و عقلا از عنوان دینار و درهم، به حیثیت پول و نقدیت پی میبرند و نه فلز طلا و نقره. همچنین در روایات، تأکید شده است که اگر طلا و نقره، مسکوک به سکه معامله نباشد(پول نباشد) زکات ندارد. هرچند عنوان «ذهب» و «فضه» در احادیث موضوع زکات آمده اما مبتنی بر همین قاعده در واقع کنایه از نقدین (پول) است.
📌پاسخ به ادعای شماره ۱: در بسیاری از روایات، متعلق زکات [ظاهری] به صراحت «طلا» و «نقره» معرفی شده است و نه دینار و درهم. همانند حدیث معروف «وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص الزَّکَاهَ عَلَی تِسْعَهِ أَشْیَاءَ وَ عَفَا عَمَّا سِوَی ذَلِکَ عَلَی الْفِضَّهِ وَ الذَّهَبِ وَ ...» در عین حال بر اساس روایات، طلا و نقرهای که در نقش «پایه کالایی پول» قرار نداشته باشد، زکات [ظاهری] ندارند.(مشابه حکم سایر اقلام، تخصیص خورده است) مطلقاً در نصوص ولو یک مورد را پیدا نمیکنید که خداوند غیر از «طلا» و «نقره» را مشمول زکات [ظاهری] قرار داده باشد. همچنین زمانی که زکات [ظاهری] بر طلا و نقره وضع شد، پول رایجی با پایه کالایی «مس» هم وجود داشت که به آن «فلوس» میگفتند، اما زکات [ظاهری] به «مس» تعلق نگرفت. نه تنها یک روایت ضعیف یا گزارش تاریخی دال بر اینکه این پولها زکات [ظاهری] دارد، به ما نرسیده است بلکه اهل تسنن حدیثی نقل کردهاند که اگر به اندازه نصاب زکات، فلوس نگاه داشته شود، زکات [ظاهری] ندارد. از طرفی در پولهای با پایه کالایی مشتمل بر چند فلز فقط «طلا» و «نقره» داخل در آن، مبنای سنجش زکات [ظاهری] اعلام شده است. فلذا درست برعکس ادعای مطروحه، درمییابیم «طلا» و «نقره» خودِ موضوع به حساب میآیند و نه پول. دلیل اینکه در پارهای از روایات به جای لفظ فضه(نقره)، درهم به کار رفته این است که از سوی شارع، نصاب زکاتِ «مبنای نقرهای پول» با استاندارد درهم شرعی، تعیین شده و همچنین دلیل استعمال تؤام دینار و درهم در احادیث این بوده که این دو پول در میان مردم عمومیت داشتند.
🅾 ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡
@e_zakat