دلیل عقلی بر ربوبیت تشریعی  بخش دوم 👌👈از آن جایی که وضع قانون برای تأمین نیازهای انسان و فراهم شدن بستری مناسب جهت شکوفایی استعدادهای او و رسیدنش به کمال انسانی و حد اعلی خود می باشد، پس قانون گذار باید این سه شرط را داشته باشد:👇👇 ✅طرف در ملک خودش قانون بگذارد      ✅ شناخت کامل انسان       ✅  شناخت عوامل سعادت انسان       ✅ عاری از هر نوع سود جویی 👈تنها کسی که دارای این چهار شرط هست خداوند متعال می باشد، به دلیل این که:   دلیل عقلی و دلیل نقلی 👇👇 دلیل عقلی👈خداوند مالک کل هستی است و همه چیز ملک اوست و فقط ایشان حق قانون گذاری در ملک خودش را دارد. دلیل نقلی👈سوره آل عمران: آیه ۲۶:قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ دلیل عقلی👈خداوند آفریدگار و سازنده انسان است دلیل نقلی👈 سوره مومنون آیه۱۲:« وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ ... »، به تحقیق ما انسان را خلق کردیم سوره اعراف آیه۱۱:« وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُم »، ما شما را آفريديم سپس صورت بندى كرديم. دلیل عقلی 👈خداوند به همه چیز عالم است و کائنات در احاطه اوست دلیل نقلی👈 سوره عنکبوت آیه۶۵:« إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ »، خداوند بر همه چیز علم دارد. سوره فصلت آیه۵۴: « أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطٌ »، آگاه باشيد كه خداوند به همه چيز احاطه دارد سوره ملک آیه۱۴:« أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِير »،  آيا آن كسى كه موجودات را آفريده از حال آنها آگاه نيست؟ در حالى كه او از دقيق ترين اسرار با خبر و نسبت به همه چيز عالم است‏ دلیل عقلی👈او بی نیاز مطلق است، و نیازی به غیر ندارد و دنبال سود و منفعت نیست. دلیل نقلی👈سوره فاطر آیه۱۵:« اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ »، تنها خداوند بی نیاز و ستوده است. سوره محمد(صلی الله علیه و آله)آیه۳۸ « وَ اللَّهُ الْغَنِيُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراء »، و خداوند بى ‏نياز است و شما همه نيازمنديد. نتیجه دلیل عقلی و دلیل نقلی👇👇 دلیل عقلی👈بنابراین، قانون گذاری منحصر در اوست و از آن جایی که انسان ها شرایط لازم برای قانون گذاری را ندارند( چون قانونگذار ممکن است تحت تأثیر منافع شخصی، گروهی، قبیله‌ای، حزبی و... قانون وضع نماید.)، پس انسان نمی توانند قانونی عادلانه وضع کنند. دلیل نقلی👈قرآن کریم می فرماید سوره انعام آیه ۵۷: « إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ »، یعنی حکم داوری تنها از آن خدا است. این آیه معنى روشنى دارد و آن اين كه: هر گونه فرمان در عالم آفرينش و تكوين، و در عالم احكام دينى و تشريع به دست خدا است‏. 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam